Video: Mihin journalismin tulisi keskittyä joukkosurmauutisoinnissa?

05.02.2020

Kriisitilanteista, kuten koulusurmista, uutisoiminen aiheuttaa medialle eettisiä haasteita. Videolla tutkijatohtori Maiju Kannisto kertoo, miksi kouluampumistilanteissa surman tekijää ei tulisi nimetä.

Joukkosurmatapausten jälkeen maailmalla on kampanjoitu siitä, että surman tekijän nimi jätettäisiin mainitsematta uutisoinnissa. Tällä on haluttu kiinnittää huomiota siihen, kenen tarinaa uutisoinnissa lopulta kerrotaan.

– Uhrien kokemukset ja pelastajien tarinat ovat tärkeämpiä kuin teon ja tekijän yksityiskohtien kertominen ja niillä mässäily, Kannisto kuvailee videolla.

Suomessa koulusurmien todistajat eivät juuri ole tuoneet kokemuksiaan julkisuuteen, kun taas yhdysvaltalaismediassa koulusurman Floridan Parklandissa todistaneet nuoret ovat osallistuneet sosiaalisen median avulla aktiivisesti debattiin aselaeista.

Kannisto työskenteli tutkijana Pohjois-Amerikan tutkimuksen John Morton -keskuksessa. Hän on mukana Tragediauutisoinnin haasteet – median mahdollisuudet käsitellä kouluampumisia -hankkeessa, joka tarkastelee yhdysvaltalaisen ja suomalaisen median tapoja uutisoida kouluampumisista.

Hanke järjestää 7.2. Helsingissä seminaarin, jossa keskustellaan median kohtaamista eettisistä haasteista koulusurmauutisoinnissa.

> Lisätietoja seminaarista

Luotu 05.02.2020 | Muokattu 05.02.2020