Video: Millaisia uhkia orkideoihin kohdistuu?

20.02.2020

Yhä suurempaa osaa luonnonvaraisista orkideoista uhkaa sukupuutto. Videolla biologi Janne Aho kertoo, millaisia uhkia orkideoihin kohdistuu. Aho esittelee myös kaksi uhanalaista lajia.

Tällä hetkellä orkideat ovat monien uhkien kohteena, ja tilanne ei näytä helpottavan. Orkidealajeja katoaa esimerkiksi Amazonian, Andien rinteiden ja Kaakkois-Aasian sademetsien tuhoutumisen takia.

– Arvioidaan, että ilmastonmuutos tulee olemaan ratkaisevassa asemassa jo olemassa olevien uhkien lisäksi, Aho toteaa videolla.

Kun ilmasto muuttuu, tiettyjen orkidealajien kukinta ajoittuu eri aikaan kuin pölyttäjien esiin tuleminen – kukinta ja pölyttäminen eivät siis kohtaa. Aiheesta on Ahon mukaan tulossa paljon lisää tietoa seuraavien vuosien aikana.

Videolla Aho esittelee kaksi lajia: Paphiopedilum wardii’n ja Angraecum longicalcarin.

Turun yliopiston kasvitieteellisessä puutarhassa on parhaillaan esillä satoja orkidealajeja. Aho aloitti projektin kokoamisen vuonna 2018 tarkoituksenaan tuoda muun muassa pilvimetsien orkideoiden monipuolisuus ja myös uhkatekijät ihmisten tietoon.

Janne Aho on työskennellyt Turun yliopiston kasvitieteellisessä puutarhassa 22 vuotta. Hän on omistautunut erityisesti orkideoiden suojelulle. Orkideoita voi suojella teknisin keinoin esimerkiksi säilömällä niitä pakkasessa tai kasvattamalla niitä siemenestä laboratorio-olosuhteissa.

Luotu 20.02.2020 | Muokattu 20.02.2020