Video: Miksi Aasian yliopistot kritisoivat kansainvälisiä rankinglistoja?

21.11.2019

Yliopistoja arvioidaan ja asetetaan paremmuusjärjestykseen kansainvälisissä vertailuissa. Yliopistonlehtori Outi Luova Itä-Aasian tutkimus- ja koulutuskeskuksesta kertoo videolla, miksi Aasian maissa kritisoidaan rankinglistojen kriteereitä.

Monet aasialaiset yliopistot on asettaneet päämääräkseen päästä rankinglistoille sadan parhaan joukkoon, mutta harva on onnistunut. Outi Luovan mukaan yhtenä haasteena pidetään sitä, että listat suosivat englanninkielisiä vauraita länsimaita.

– Aasian yliopistot ovat vaatineet, että rankinglistojen kriteerejä muutettaisiin niin, että ne ottaisivat paremmin huomioon alueelliset erot.

Monissa Aasian yliopistoissa myös painotetaan enemmän opetusta kuin tutkimusta.

Luova toimii myös yliopistojen Aasia-verkoston johtajana. Hän organisoi Asian Studies Day -tapahtumaa, joka järjestetään Turun yliopistolla 26.–27.11. Tapahtuman aiheena on tänä vuonna tiede- ja yliopistopolitiikka Aasian maissa. Tapahtumaan voi ilmoittautua sunnuntaihin 24.11. mennessä.

Luotu 21.11.2019 | Muokattu 22.11.2019