Video: Pystyykö oikeuslaitos tuottamaan oikeudenmukaista kohtelua kaikille?

28.08.2019

Turun yliopiston prosessioikeuden professori Tuomas Hupli kertoo, kykeneekö suomalainen oikeuslaitos tuottamaan oikeutta kaikille.

Huplin mukaan kysymys on ajankohtainen, sillä säästöpaineet ovat johtaneet muutoksiin oikeudenkäynnissä.

– Se mistä huoli johtuu, ovat resurssikysymykset ja tehokkuusvaatimukset. Meillähän on nyt kevennetty kokoonpanoja tuomioistuimissa, Hupli toteaa videolla.

Yleisellä tasolla Suomen oikeuslaitos on Huplin mukaan tehtäviensä tasalla. Professori kuitenkin lisää, että yksittäistapauksissa Suomessakin nähdään vähemmän onnistunutta lainkäyttöä.

Turun yliopistossa järjestettiin 21.–23.8.2019 pohjoismainen rikos- ja prosessioikeutta sekä oikeussosiologiaa ja kriminologiaa käsittelevä seminaari "Justice for all?". Seminaarissa kuultiin esityksiä muun muassa rikosoikeudenkäynnin sekä sen tuottamien ratkaisujen oikeudenmukaisuudesta. Tutkimuksessaan oikeudenkäyntiin keskittynyt Hupli toimi seminaarin järjestelytoimikunnan puheenjohtajana.

Luotu 28.08.2019 | Muokattu 28.08.2019