Vuoden opintojaksoksi valittu päihdelääketieteen opintojakso innostaa keskusteluun

06.10.2021

Lukuvuoden 2021 alussa palkittiin vuoden opettaja, opintojakso ja kieliteko. Vuoden opintojaksoksi valittiin päihdelääketieteen opintojakso, joka on osa Lääkäri ja yhteiskunta -opintojaksoa.

Solja Niemelä ja Minna-Kaarina Wuorela avajaiskarnevaaleilla
Vuoden opintojakson vastuuopettaja Solja Niemelä ja simulaatio-opetusta koordinoiva opetushoitaja Minna-Kaarina Wuorela palkittiin yliopiston avajaiskarnevaaleilla 8.9.2021.

Päihdelääketieteen opintojakson tavoitteena on aktivoida opiskelijaa tunnistamaan ja pohtimaan päihdeongelmiin liittyviä asenteita ja häpeäleimaa, jotka voivat vaikeuttaa päihdeongelmista kärsivän henkilön hoidon saamista. Tämän jakso tekee oivaltavalla tavalla hyödyntäen simulaatio-opetusta.

Opintojakso on opiskelijoita innostava, kannustaa keskusteluun ja jaksolla käsitellään rakentavasti ja ratkaisukeskeisesti yhteiskunnassamme varsin yleistä, mutta silti stigmatisoitua aihetta. Opintojakson vastuullinen opettaja on apulaisprofessori Solja Niemelä.

Painopisteenä ei ole pelkästään hoitoratkaisujen valinta, vaan yhtä tärkeinä osa-alueina ovat potilaan ja lääkärin vuorovaikutus, kehon kieli, nonverbaalinen viestintä ja moniammatillisuuden toteutuminen. Opintojakso on kiinnostava esimerkki toteutuksesta, jonka keskiössä on etäaikanakin vuorovaikutus, niin itse oppimisen kuin työskentelytapojen osalta.

Luotu 06.10.2021 | Muokattu 06.10.2021