Yliopistolaiset ja yliopiston ystävät kokoontuivat avajaisjuhlaan Yliopistonmäelle

06.09.2022

Turun yliopiston lukuvuoden 2022–2023 avajaisjuhlaa vietettiin 6.9.2022. Avajaisjuhlaa päästiin muutaman vuoden jälkeen viettämään jälleen kampuksella yliopiston päärakennuksessa.

Avajaisjuhlassa kuultiin rehtori Jukka Kolan lukuvuoden avajaispuhe.

– Olemme yliopistoyhteisönä kokeneet poikkeuksellisia aikoja – kampuksille on tänä syksynä palannut iso joukko opiskelijoita, jotka ovat joutuneet aloittamaan opintonsa koronarajoitusten aikana. Sama koskee myös aiemmin aloittaneita opiskelijoita ja henkilökuntaa – emme ole päässeet kohtaamaan toisiamme niin kuin ennen. Siksi tämä päivä on erityisen merkityksellinen: voimme nyt iloita siitä, että kampuksilla on mahdollista olla ja työskennellä, opiskella ja tutkia, rehtori Kola toteaa puheessaan, joka on luettavissa yliopiston blogissa. Rehtori Kolan avajaispuheen juhlassa luki vararehtori Kalle-Antti Suominen.

Tilaisuudessa kuultiin myös Turun yliopiston ylioppilaskunnan hallituksen puheenjohtaja Camilla Saarisen ja henkilöstöjärjestöjen puolesta Turun yliopiston opetusalan paikallisyhdistys ry:n puheenjohtaja Riitta Koskimiehen tervehdykset sekä jaettiin Turun yliopiston muistomitalit ja Turun Suomalaisen Yliopistoseuran väitöskirjapalkinnot. Lauluyhtye Arrhythmics esiintyi juhlassa.

Tunnustuksia ja palkintoja yliopistolaisille

Turun Suomalaisen Yliopistoseuran jakamat väitöskirjapalkinnot saivat VTT Sanna Ahvenharju väitöskirjastaan Futures Consciousness as a Human Anticipatory Capacity - Definition and Measurement, FT Sami Kurkinen väitöskirjastaan Cavity-based negative images in molecular docking ja FT Miikka Laihinen väitöskirjastaan Tapahtuvia runoja. Kielen materiaalisuus ja lukutapahtuman subjektiviteetti 2000-luvun kirjamuodossa julkaistussa kokeellisessa suomalaisessa runoudessa.

Yliopisto jakoi avajaisjuhlassa kymmenen Turun yliopiston muistomitalia. Muistomitalin saivat Jukka Hyönä, Sirpa Jalkanen, Päivi Lappalainen, Ilmo Leivo, Heikki Minn, Kai Norrdahl, Sirkka Saarinen, Seppo Salminen, Hannu Salonen ja Matti Sillanpää.

Aiemmin päivällä Turun yliopisto ja Turun yliopiston ylioppilaskunta järjestivät yhdessä perinteiset avajaiskarnevaalit. Avajaispäivään kuului myös ekumeeninen avajaisjumalanpalvelus Turun tuomiokirkossa ja tunnustukseton tilaisuus Makasiini Contemporary -galleriassa Maaherran makasiinissa.

Luotu 06.09.2022 | Muokattu 08.09.2022