Sairaalan päivittäisen toiminnan johtamiseen tarvitaan reaaliaikaiseen tietoon perustuvia käyttäjäkeskeisiä ratkaisuja (Väitös: TtM Laura-Maria Peltonen, 31.8.2018, hoitotiede)

Sairaalan eri yksiköiden toiminnasta vastaavat sairaanhoitajat ja lääkärit joutuvat käyttämään päätöksentekonsa tukena lukuisia eri tietojärjestelmiä. Järjestelmät eivät kuitenkaan täysin vastaa käyttäjien tarpeita ja niistä hankittu tieto on joskus virheellistä. TtM Laura-Maria Peltonen selvitti Turun yliopistossa tarkastettavassa hoitotieteen alaan kuuluvassa väitöstyössään, miten tietojen käsittelyä voidaan kehittää, jotta se tukee paremmin yksikön päivittäisen toiminnan johtamista.

​Turun yliopiston tiedote 22.8.2018

Sairaalayksikön päivittäisen toiminnan johtaminen on hektistä. Johtamisella yksikön voimavarat tulee kohdentaa niin, että kaikki potilaat saavat tarvitsemaansa hoitoa turvallisesti. Sairaalassa tilanteet myös muuttuvat nopeasti ja päätöksentekoon tarvitaan reaaliaikaista tietoa. Tällä hetkellä kaikkea tärkeää tietoa ei kuitenkaan ole reaaliaikaisesti saatavilla. Lisäksi tieto on pirstaleista, ja se sijaitsee eri järjestelmissä. Tämän seurauksena päätöksenteko vaikeutuu ja hidastuu, potilasturvallisuus vaarantuu ja kustannukset nousevat.

– Täällä hetkellä käytössä olevat tietojärjestelmät on pääasiassa kehitetty joko potilaiden hoitoon tai toiminnan johtamiseen pidemmällä aikavälillä. Sen sijaan yksiköiden päivittäisen toiminnan johtamisen tietojärjestelmiin on panostettu vielä kovin vähän, Laura-Maria Peltonen arvioi.

Peltonen mallinsi väitöstutkimuksessaan sairaalayksikön päivittäisen toiminnan johtamisessa tarvittavia tärkeitä tietoja toiminnasta vastaavien sairaanhoitajien ja lääkäreiden osalta. Tulokset osoittivat, että tiedon tarpeet erosivat käyttäjäryhmän mukaan. Suurimmat erot olivat ammattiryhmien välillä. Sairaanhoitajat tarvitsivat tietoa potilaista, henkilöstöstä ja materiaaleista, kun taas lääkäreiden tarpeet keskittyivät potilashoitoon. Vastaavasti tiedon tarpeissa oli eroja sairaalan eri yksiköissä, sekä virka- ja päivystysaikana.

– On tärkeää, että jatkossa kiinnitetään enemmän huomiota käyttäjäkeskeisiin ratkaisuihin, koska tiedontarpeet käyttäjäryhmien välillä eroavat, Peltonen summaa.

Tutkimuksen tuloksena Peltonen kehitti eri käyttäjäryhmien tärkeiden tietojen mallin, joka koostuu kymmenestä tietokategoriasta. Mallia voidaan käyttää tietojen käsittelyn kehittämiseen sairaalayksiköiden päivittäisen toiminnan johtamisessa, jotta jatkossa voidaan paremmin tukea turvallisia, vaikuttavia ja kustannustehokkaita palveluita.

***

TtM Laura-Maria Peltonen esittää väitöskirjansa Information needs in the day-to-day operations management of hospital units julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 31.8.2018 klo 12.00 (Turun yliopisto, Medisiina D, Säätiö-sali, Kiinamyllynkatu 10, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Dawn Dowding (The University of Manchester) ja kustoksena professori Sanna Salanterä (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.

TtM Laura-Maria Peltonen on syntynyt vuonna 1982 ja kirjoitti ylioppilaaksi Pargas Svenska Gymnasiumissa Paraisilla vuonna 2001. Peltonen suoritti korkeakoulututkintonsa (TtM) Turun yliopistossa vuonna 2013. Väitöksen alana on hoitotiede. Peltonen työskentelee projektitutkijana Turun yliopiston hoitotieteen laitoksella.

Väittelijän yhteystiedot: p. 040 722 2616, laura-maria.peltonen@utu.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/peltonen_laura-maria.jpg

Väitöskirja on julkaistu sähköisenä: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-7320-0

Tilaa uutiskirje