Uutta tietoa naissukuhormonien ja suun bakteeritulehdusten yhteydestä (Väitös: DDS, MSc Dareen Fteita, 4.4.2020, parodontologia)

Prevotella intermedia -ryhmään kuuluvia anaerobisia bakteereita esiintyy ihmisillä pääasiassa suuontelossa. Niille on ominaista kyky hyödyntää kasvussaan naissukupuolihormoneja estrogeenia ja progesteronia. Turun yliopistossa väittelevä DDS, MSc Dareen Fteita selvitti, miten naissukuhormoni estradioli vaikuttaa näiden bakteerien kasvuun ja taudinaiheuttamiskykyyn.

Raskauden aikana ikenenalaisessa mikrobistossa tapahtuu muutoksia, jotka suosivat P. intermedia -ryhmän bakteerien kasvua ja lisäävät taipumusta ienverenvuodolle.

Dareen Fteita tutki väitöskirjassaan, miten naissukuhormoni estradioli vaikuttaa P. intermedia -ryhmän bakteerien kasvuun, biofilmin muodostumiseen ja suun entsyymiaktiivisuuteen.

Fteita selvitti myös, vaikuttaako estradioli puolustusvasteeseen P. intermedia -ryhmän bakteereja vastaan. Lisäksi Fteita arvioi quorum sensing (QS) -molekyylien merkitystä entsyymi- ja biofilmi-estäjinä.

– Tutkimus osoitti, että estradiolilla on merkittävä vaikutus biofilmissä esiintyvien P. intermedia -ryhmän bakteerien taudinaiheuttamiskykyyn määrästä, lajista ja kannasta riippuen. Lisäksi selvisi, että QS-molekyylejä voidaan pitää lupaavana hoitokohteena suun kroonisissa sairauksissa, kuten raskauteen liittyvässä ientulehduksessa, Fteita summaa.

***
DDS, MSc Dareen Fteita esittää väitöskirjansa Impact of estradiol and quorum sensing on biofilm-related virulence of the Prevotella intermedia group julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa lauantaina 4.4.2020 klo 12.00.

Turun yliopiston väitöstilaisuuksia ei koronavirustilanteen vuoksi järjestetä yleisötilaisuuksina. Väittelijä, vastaväittäjä ja kustos ovat vähintään ääniyhteydessä. Yleisön on mahdollista seurata väitöstä etäyhteyden kautta: https://utu.zoom.us/j/920232860

Vastaväittäjänä toimii apulaisprofessori Rory M. Watt (University of Hong Kong, Kiina) ja kustoksena professori Eija Könönen (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on parodontologia.

Väitöskirjan lukukappale on yliopiston Natura-rakennuksen infopisteessä (kulku Vesilinnantien puoleisen ulko-oven kautta: Vesilinnantie 3, 20500 Turku), josta sitä voi pyytää puhelimitse (numero ulko-ovessa) arkisin klo 9–15 päivystävältä henkilökunnalta paikan päällä tutustuttavaksi.

Turun yliopisto seuraa aktiivisesti koronavirustilannetta ja viranomaisten ohjeita. Yliopisto päivittää ohjeitaan tilanteen mukaan. Ohjeet ja linkit löytyvät osoitteesta: utu.fi/koronavirus

Väittelijän yhteystiedot: +358409650024, dareen.fteita@utu.fi

Väittelijän kuva

Väitöskirja on julkaistu sähköisenä UTUPubissa.

Luotu 02.04.2020 | Muokattu 02.04.2020