Väitöstutkimuksesta uutta virtaa paikkatietoon pohjautuvien pelien suunnitteluun (Väitös: DI Samuli Laato, 3.9.2021, vuorovaikutusmuotoilu)

DI Samuli Laato käsittelee väitöstutkimuksessaan paikkatietoon pohjautuviin peleihin liittyviä ilmiöitä. Tutkimus kytkee yhteen pelimekaniikat ja pelaajien käytöksen tukemaan pelisuunnittelua. Tavoitteena on valjastaa pelit tukemaan hyvinvointia ja arjen aktiivisuutta.

Väitöskirjassa tutkittiin laajalti eri paikkatietoon pohjautuvia pelejä, joista kuuluisin on yhdysvaltalaisen peliyhtiö Nianticin ja japanilaisen The Pokémon Companyn yhteistyössä luoma Pokémon GO. Vuonna 2016 julkaistu Pokémon GO käynnisti paikkatietoon pohjautuvan pelaamisen renessanssin. Vaikka sen jälkeen julkaistu pelit kuten The Witcher: Monster Slayer tai suomalaisen NextGamesin The Walking Dead: Our World eivät ole saavuttaneet samaa menestystä kuin Pokémon GO, on paikkatietoihin pohjautuva pelaaminen tullut jäädäkseen osaksi suomalaista kaupunkikuvaa.

- Pelaajat vuorovaikuttavat samanaikaisesti sekä digitaalisen että reaalimaailman kanssa. Pelaaminen nivoutuu helposti osaksi arkielämää ja suuri osa pelaamisesta tapahtuukin työmatkojen, koulumatkojen tai kauppareissujen lomassa. Pelaaminen vaikuttaa fyysiseen maailmaan ja fyysinen maailma pelaamiseen. Onkin mielenkiintoista tutkia, miten pelit muuttavat käytöstämme ja miten voimme valjastaa pelit tukemaan terveellistä ja aktiivista elämäntapaa, Laato kertoo.

Paikkatietoon pohjautuvissa peleissä liikkuminen tapahtuu oikeassa maailmassa, jonka myötä pelit luonnostaan tukevat kevyttä arkiliikuntaa. Pelien avulla pelaajat voidaan lisäksi tuoda yhteen tapaamaan toisiaan. Mielenkiintoisimpina Laato kuitenkin pitää monimutkaisempia ilmiöitä, kuten eri pelaajaryhmittymien välistä polarisaatiota sekä joidenkin pelaajien taipumusta reviirinhallintaan.

- Esimerkiksi joillain pelaajilla on havaittu tarvetta hallita virtuaalisia oikean maailman sijanteihin sidottuja pelikohteita. Pelaajat ahdistuvat, kun heidän pelialueitaan vallataan ja he ovat valmiita muuttamaan aikataulujaan pelialueiden takaisin valtaamiseksi, sanoo Laato.

Peleistä tukea hyvinvoinnin parantamiseen

Väitöskirjassa verrataan paikkatietoon pohjautuvia pelejä metsästäjä-keräilijä-elämäntapaan. Pitkän evoluutiohistorian aikana muovautuneet vaistot kuten reviirinhallinta tai halu tutustua muihin elämänmuotoihin (biofilia) nousevat esiin pelaamisen myötä. Myös sosiaalisuus ja yhdessä työskentely voivat korostua pelimekaniikoista riippuen.

- Nykypäivän keskivertokaupunkilainen liikkuu vähemmän, istuu enemmän ja vuorovaikuttaa vähemmän muiden kanssa kuin metsästäjä-keräilijä-esi-isämme. Tämä on korostunut entisestään covid-19-pandemian aikana. Paikkatietoon pohjautuvilla peleillä on potentiaalia tukea ja auttaa ihmisiä elämään aktiivisempaa elämää ja kompensoimaan urbaanin elämäntyylin ongelmakohtia, Laato pohtii.

Väitöstutkimuksen pohjalta on luotu verkkokurssi paikkatietoon pohjautuvien pelien kehityksestä, joka järjestetään Turun yliopiston Namibian etäkampuksella syksyllä 2021. Kurssi on avoinna kaikille Turun yliopiston ja Namibian UNAM-yliopiston opiskelijoille.

***

DI Samuli Laato esittää väitöskirjansa ”Designing Location-based Games - How to support players' social interaction, physical activity and learning about their local environment” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 3.9.2021 klo 12. Yleisön on mahdollista seurata väitöstä etäyhteyden kautta.

Vastaväittäjänä toimii professori Frans Mäyrä (Tampereen yliopisto) ja kustoksena professori Erkki Sutinen (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on vuorovaikutusmuotoilu.

Turun yliopisto seuraa aktiivisesti koronavirustilannetta ja viranomaisten ohjeita. Yliopisto päivittää ohjeitaan tilanteen mukaan. Ohjeet ja linkit löytyvät osoitteesta: utu.fi/koronavirus

Väittelijän yhteystiedot: sadala@utu.fi

Luotu 26.08.2021 | Muokattu 26.08.2021