Väittelijä tarkasteli taloudellista päätöksentekoa kokeellisin menetelmin (Väitös: KTM Olli Lappalainen, taloustiede, 15.2.2019)

Olli Lappalainen tutki taloustieteen alaan kuuluvassa väitöstutkimuksessaan vastavuoroisen käyttäytymisen eri muotoja, yhteishankkeisiin osallistumista sekä hintojen määräytymistä ja kaupankäyntiä monopolistisilla markkinoilla käyttäytymistaloustieteen näkökulmasta.

Artikkeleista koostuvan väitöskirjan tutkimukset on toteutettu kokeellisen taloustieteen menetelmiä hyödyntäen. Kokeellisessa tutkimuksessa tarkastellaan ihmisten käyttäytymistä sellaisissa kontrolloiduissa olosuhteissa, joiden luominen reaalimaailmassa on mahdotonta: koetilanteessa tietokoneluokkaan tuodaan osallistujia, joiden kokeessa tekemät valinnat ja päätökset määräävät heidän kokeesta saamansa rahapalkkiot.

Vastavuoroista käyttäytymistä Lappalainen tutki rahanjakopelin (dictator game) avulla. Kiinnostuksen kohteena oli, voivatko vastavuoroiset käyttäytymismallit, kuten esimerkiksi hyväntahtoisuus tai rankaiseminen yleistyä kahden yksilön välisestä vuorovaikutussuhteesta useamman henkilön välille.

Lappalainen tutki myös julkishyödyke- ja yhteistuotospelejä, joiden yksityishyödykkeen kulutuksessa oli aleneva rajahyöty ja yhteistuotannossa esiintyi parittaisia komplementaarisuuksia pelaajien panostusten välillä.

– Toisin sanoen kokeessa itsellä pidetyt tuotantoresurssit tuottivat osallistujille yksikköä kohden sitä vähemmän mitä suurempi oli itsellä pidetty määrä, mutta ryhmän yhteistoimintaan sijoitetut tuotantoresurssit tuottivat sitä enemmän mitä enemmän muutkin ryhmän jäsenet panostivat yhteistoimintaan.

Lisäksi Lappalainen kollegoineen tutki monopolistin  hinnoittelua ja kaupankäyntiä. Kokeessa ostajat saivat informaatiota kaupankäynnin kohteena olevasta arvopaperista ja tekivät ostotarjouksensa ennalta määrätyssä satunnaisessa järjestyksessä.

– Tuloksien nojalla myyjät eivät päivittäneet hintojaan optimaalisella tavalla saatuaan uutta informaatiota, mutta jähmeähkö päivitystahti osoittautui kuitenkin hyödylliseksi, sillä teoreettisesti optimaalinen hinnoittelu olisi johtanut lukumäärältään vähempiin kauppoihin, ja toteutunut korkeampi myyntihinta ei olisi korvannut menetettyjen kauppojen myötä hävittyjä tuloja.

Lappalaisen väitöstutkimus tarjosi hyvän mahdollisuuden tarkastella yksityiskohtaisesti eri tekijöiden vaikutuksia taloudelliseen päätöksentekoon.

– Kuten kaikessa kokeellisessa yhteiskunnallisessa tutkimuksessa, nämäkään tulokset eivät ole suoraan sellaisenaan yleistettävissä arkipäivän ilmiöihin, mutta yleisesti ottaen koeympäristön suoma tarkka osallistujien kannustimien kontrolli tarjoaa mahdollisuuden tarkastella hyvin yksityiskohtaisesti eri tekijöiden vaikutuksia taloudelliseen päätöksentekoon. Siten vähitellen todistusaineiston kertyessä ajan mittaan lukuisista yksittäisistä kokeista voidaan tehdä uskottavia johtopäätöksiä taloudelliseen päätöksentekoon vaikuttavista tekijöistä ja säännönmukaisuuksista, Lappalainen sanoo.

***

KTM Olli Lappalainen esittää väitöskirjansa Essays in Behavioral Economics julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 15.2.2019 klo 12 (Turun kauppakorkeakoulu, Osuuskauppa-sali, Rehtoripellonkatu 3, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Topi Miettinen (Svenska Handelshögskolan) ja kustoksena professori Hannu Salonen (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on taloustiede.

Väittelijän yhteystiedot: oljula@utu.fi

Luotu 12.02.2019 | Muokattu 15.02.2019