Väittelijä tutki ihmissuhteiden kehittymisprosesseja globaaleissa virtuaalitiimeissä (Väitös: MSc Majid Aleem, 12.3.2021, kansainvälinen liiketoiminta)

Tarve rajat ylittävälle yhteistyölle ja paine tuottavuuden lisäämiselle ovat tehneet globaaleista virtuaalitiimeistä (GVT) osan nykypäivän organisaatioita. Niiden tuomia etuja pyritään hyödyntämään yhä laajemmin liiketoiminnan eri osa-alueilla. MSc Majid Aleem tutki väitöskirjassaan globaalien virtuaalitiimien jäsenten välisiä suhteita.

Maailmanlaajuisen COVID-19-pandemian puhkeaminen on lisännyt työskentelyä globaaleissa virtuaalitiimeissä. Aleemin mukaan tämä muutos osoittautuu todennäköisesti pitkäaikaiseksi ja synnyttää uuden normaalin.

– Alkuun tiimien tavoitteena oli yritysten tuottavuuden ja tehokkuuden parantaminen, mutta ne ovat vähitellen vakiinnuttaneet asemansa pysyvinä toimintamalleina erilaisissa organisaatioissa. Suhteet, joita tällaisten tiimien jäsenet muodostavat ja kehittävät ajan myötä, ovat ratkaisevan tärkeitä heidän hyvinvoinnilleen, Aleem kertoo.

Suhteet GVT:n jäsenten välillä ovat yhdistelmä muuttuvia prosesseja, jotka kehittyvät organisaation, ryhmän ja yksilön tasolla. Näitä prosesseja ohjaa virtuaalinen viestintä, jonka kautta tiimit yrittävät toteuttaa projektejaan. Vaikka projektityö ja virtuaalinen viestintä vaikuttavat suhdekehitysprosesseihin, ne luovat myös joukkueen ilmapiirin, joka vaikuttaa näihin prosesseihin.

Suhteita määriteltiin erilaisilla teeseillä

Suhteen kehittämisen organisaatioteesi osoittaa, että kolme näkökohtaa (tehtävä, viestintä ja tiimi-ilmapiiri) vaikuttavat toinen toisiinsa. Tämä tarkoittaa, että globaalin virtuaalitiimin toiminnan ohjauksesta vastaavien henkilöiden on ensin varmistettava tehtävän ja kommunikaation olennaiset rakenteelliset elementit. Näiden peruselementtien pohjalta muovautuu virtuaalitiimin ihmissuhteiden kehitysprosessi.

Havaitsemis-, vuorovaikutus- ja pohdintateesissä ehdotetaan, että kolme yksilötason ulottuvuutta – yksilöiden käsitykset, vuorovaikutus tiimin jäsenten kanssa ja itsereflektio – vaikuttavat dynaamisesti ihmissuhteiden kehittymisprosessiin. Ryhmän työskennellessä yhteisen tavoitteen eteen nämä kolme ulottuvuutta ohjaavat niin yksilöllisiä ajattelumalleja kuin ryhmädynamiikkaa.

– Yksilölliset käsitykset auttavat ymmärtämään tehtäviä ja muita tiimin jäseniä. Tiimin jäsenten yksilölliset käsitykset muodostavat jaetun käsityksen vuorovaikutuksesta sekä luovat yhteisen tilan toiminnalle ja ajattelulle. Tiimin yhteiset käsitykset auttavat yhdistämään henkilökohtaisen merkityksen tiimitason merkitykseen. Ryhmätason jaetut käsitykset ja tehtävien käytännön toteuttaminen johtavat tiimi-ilmapiiriin, joka edesauttaa ihmissuhteiden kehittymistä, Aleem selittää.

Psykologisen turvallisuuden teesi esittää, että globaaleissa virtuaalitiimeissä yksilöt lähtökohtaisesti tulkitsevat ihmissuhteiden kehittymistä oman sosiokulttuurisen taustansa kautta. Pidemmällä aikavälillä jatkuvan kommunikaation myötä psykologinen turvallisuus muuttuu yhä olennaisemmaksi osaksi tiimin ilmapiiriä.

Tiimin jäsenet ovat yhtäaikaisesti vuorovaikutuksessa teknologian ja toistensa kanssa. Tämä ihmis-teknologia-vuorovaikutus vaikuttaa tiimin ilmapiiriin ja sitä kautta ihmissuhteiden kehittymisprosesseihin. Psykologisen turvallisuuden takaaminen tässä monitahoisessa vuorovaikutuksessa mahdollistaa positiivisen ihmissuhteiden kehittymisprosessin globaaleissa virtuaalitiimeissä.

Kaiken kaikkiaan organisaatio-, ryhmä- ja yksilötason suhteiden kehittymisprosessien välinen harmonia varmistaa sujuvan toiminnan ja myönteisen ihmissuhteiden kehittymisen globaalien virtuaalitiimien jäsenten keskuudessa.

– Tämä harmonia on välttämätöntä yksilöiden hyvinvoinnin takaamiseksi, koska tällöin yksilöt uskovat, että heillä on tarvittava tuki organisaationsa ja tiiminsä jäseniltä. Usko organisaatioon ja tiimin jäseniin saa aikaan positiivisen ajattelutavan yksilöissä. Tämän seurauksena he ovat yhtä halukkaita tukemaan tiiminsä jäseniä koko projektin ajan. Yksilöiden positiivinen ajattelutapa, tiimin jäsenten välinen vastavuoroisuus ja moniin prosesseihin upotettu organisaatiotuki ovat siis avaimia positiivisten ihmissuhteen kehittymiseen globaaleissa virtuaalitiimeissä.

***

MSc Majid Aleem esittää väitöskirjansa ”Relationship Development Processes in Global Virtual Teams” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 12.3.2021 klo 12.00. Väitöstilaisuutta voi seurata etäyhteyden kautta.

Vastaväittäjänä toimii apulaisprofessori Christina Butler (Kingston University Business School, Iso-Britannia) ja kustoksena yliopistotutkija Peter Zettinig (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on kansainvälinen liiketoiminta.

Turun yliopisto seuraa aktiivisesti koronavirustilannetta ja viranomaisten ohjeita. Yliopisto päivittää ohjeitaan tilanteen mukaan. Ohjeet ja linkit löytyvät osoitteesta: utu.fi/koronavirus

Väittelijän yhteystiedot: majid.aleem@utu.fi, p. +358406811156

> Väittelijän kuva