Yleiset virusinfektiot saattavat vaikeuttaa pään ja kaulan syöpien hoitoa (Väitös: HLL Aaro Turunen, 17.5.2019, suupatologia ja radiologia)

HLL Aaro Turunen tutki Turun yliopistossa tarkastettavassa väitöskirjassaan ihmisen papilloomavirusinfektion, herpes simplex -viruksen ja Epstein-Barrin viruksen aiheuttamia muutoksia sädehoidettujen solujen käyttäytymisessä sekä pään ja kaulan syöpäpotilaiden ennusteessa. Tutkimus osoittaa, että herpesinfektiot saattavat vaikeuttaa etenkin papilloomaviruksen aiheuttamien syöpien hoitotuloksia.

Pään ja kaulan syövät kuuluvat maailman yleisimpiin syöpätyyppeihin, ja niiden ilmaantuvuus Suomessa on kasvussa. Erityisesti ihmisen papilloomaviruksen (HPV) aiheuttamat, pääosin suunielun syövät ovat yleistyneet. Yleisin huuliherpeksen aiheuttaja, Herpes simplex -virus tyyppi 1 (HSV-1), on pään ja kaulan syöpäpotilailla yleinen, eikä se aina aiheuta näkyviä oireita. Epstein-Barrin virus, toinen yleinen herpesvirus, joka infektoi lähes kaikkia suomalaisia aikuisia kroonisesti, aiheuttaa puolestaan nenänielun syöpää. Epstein Barrin virusta löytyy myös muista pään ja kaulan syövistä, mutta sen rooli syövän aiheuttajana niissä on kiistelty.

Aaro Turunen tutki soluviljelyssä yhdessä tai erikseen HSV-1 ja HPV -infektoitujen sädehoidettujen solujen käyttäytymistä ja vertasi näitä infektoitumattomiin soluihin. Etenkin HPV:n aiheuttamien pään ja kaulan syöpien hoitona käytetään yleisesti sädehoitoa. Siksi onkin tarpeen selvittää, voivatko herpesvirusinfektiot vaikuttaa syöpäpotilaiden kasvainten käyttäytymiseen ja sitä kautta sädehoidon tehokkuuteen.

– Tutkimuksessa havaitsin, että ihosolut kärsivät säteilystä ja HSV-1-infektiosta, mutta HSV-1-infektoidut ikenen solut ja HPV-positiiviset syöpäsolut kestivät säteilyä paremmin ja vastustivat solukuolemaa tehokkaammin, Turunen selittää.

Yhtäaikaiset herpes- ja HPV-infektiot saattavat muuttaa syövän käyttäytymistä

Tutkimuksessa havaittiin 73 pään ja kaulan syöpää sairastaneen näytteet analysoimalla, että HSV-1 infektoi näitä syöpiä harvoin, mutta liittyi heikompaan ennusteeseen etenkin HPV-positiivisissa syövissä. Lisäksi Epstein-Barrin virusta havaittiin myös osassa kurkunpään ja kielen syöpänäytteitä, ja myös tämä havainto liittyi taudin heikompaan ennusteeseen. Vain 11 % kaikista tutkituista pään ja kaulan syöpänäytteistä ei löytynyt yhtään näistä kolmesta viruksesta.

– Tutkimus osoittaa, että pään ja kaulan alueella sekä HPV- että Epstein-Barr-virusinfektiot ovat yleisiä etenkin syöpäpotilailla. Tulokset luovat hyvän pohjan jatkotutkimuksille näiden virustenroolista syövän ennuste- ja syntytekijöinä, Turunen summaa.

***

HLL Aaro Turunen esittää väitöskirjansa Involvement of human papillomaviruses Herpes simplex virus and Epstein-Barr virus in head and neck carcinomas julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 17.5.2019 klo 12.00 (Turun yliopisto, Dentalia, Arje Scheinin -sali, Lemminkäisenkatu 2, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Tina Dalianis (Karolinska Institutet, Ruotsi) ja kustoksena professori Veijo Hukkanen (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on suupatologia ja -radiologia.

Väittelijän yhteystiedot: 0456346244, asturu@utu.fi

Väittelijän kuva

Väitöskirja on julkaistu sähköisenä UTUPubissa.

Luotu 08.05.2019 | Muokattu 08.05.2019