Viron suurlähettiläs luennoi Turun yliopistolla Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan

07.02.2023

Viron suurlähettiläs Sven Sakkov pitää yleisölle avoimen luennon ”Russian aggression against Ukraine and the European security architecture” Turun yliopistolla tiistaina 14.2. kello 15.15 alkaen.

Sakkov luennoi Turun yliopiston Calonia-rakennuksen (Caloniankuja 3) Cal1-luentosalissa. Puolen tunnin luennon jälkeen suurlähettiläs vastaa yleisön kysymyksiin.

Sakkov on toiminut Viron Suomen suurlähettiläänä vuodesta 2020 lähtien. Aiemmin hän on työskennellyt muun muassa Viron kansainvälisen puolustus- ja turvallisuuskeskuksen johtajana, Naton yhteistyöhön perustuvan kyberpuolustuksen osaamiskeskuksen johtajana, Viron suurlähetystön puolustusneuvonantajana Washingtonissa, puolustusneuvonsantajana Viron NATO-edustustossa sekä Viron presidentinkanslian kansallisen turvallisuuden ja puolustuksen neuvonantajana.

Viron puolustusministeriössä hän on työskennellyt uransa eri vaiheissa alivaltiosihteerinä, poliittisen suunnittelun osaston johtajana, puolustuspolitiikka- ja suunnitteluosaston apulaisjohtajana ja kansainvälisen yhteistyön osaston vanhempana asiantuntijana.

Vierailuluennon järjestävät Turun yliopiston valtio-opin oppiaine ja Varsinais-Suomen Viro-keskus.Tilaisuuden moderaattorina toimii valtio-opin professori Henri Vogt.

Luotu 07.02.2023 | Muokattu 07.02.2023