Laura-Tuulia Aarnio

Matematiikan ja tietojenkäsittelytieteen opiskelija Laura-Tuulia

Opiskelijalähettiläs 2022–2023 vastaa kysymyksiin.

Kuka olet?

”Olen Laura-Tuulia Aarnio ja olen tällä hetkellä matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa kolmannen vuoden matematiikan opiskelijana. Tarkoituksenani on tämän lukuvuoden aikana hakea sisäistä siirtoa teknillisen tiedekunnan tietojenkäsittelytieteelle, jota olen lukenut tähän asti sivuaineenani.”

Miten päädyit opiskelemaan matematiikkaa ja tietojenkäsittelytiedettä Turun yliopistoon?

”Oma tieni yliopistoon ei ole ehkä se perinteisin. Lukiosta valmistuttuani olin melko hukassa, enkä oikein tiennyt mitä haluaisin opiskella. Tuolloin hain opettajankoulutukseen, mutta päädyin viettämään pari välivuotta töitä tehden. Välivuosien jälkeen päädyin hakemaan kosmetologin koulutukseen ja valmistuinkin kosmetologiksi ja meikkaaja-maskeeraajaksi 2018 jouluna. Näiden opintojen aikana innostuin uudestaan luonnontieteistä, sillä tarvitsin niitä opinnoissani, erityisesti mieleen palautuivat biologian ja matematiikan ihanuus.

Olen aina rakastanut opiskelua ja myös korkeakoulututkinto ja erityisesti yliopisto opinnot olivat olleet haaveenani siitä asti, kun opin lukemaan. Päädyin vuonna 2019  vanhan yläasteaikaisen ystäväni kautta mukaan HybridiSpeksiin, jossa tutustuin moniin matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan opiskelijoihin ja sainkin kipinän hakea opiskelemaan juuri matemaattis-luonnontieteelliseen tiedekuntaan. Ensimmäisenä hakukohteeni oli tuolloin biologia, sillä olin käynyt avoimen yliopiston puolella joitakin biologian opintoja. Päädyin kuitenkin opiskelemaan toisena hakukohteenani ollutta matematiikkaa.

Ensimmäisenä vuonna opiskelin ainoastaan matematiikkaa, sillä en ollut täysin varma mihin haluaisin suuntautua. Ensimmäisenä ideana oli suuntautua aineenopettajaksi, mutta sivuaineen valinta osoittautui vaikeaksi, sillä lukiossa olin lukenut vain pakolliset kemian ja fysiikan kurssit. Kokeilin kuitenkin toisen opiskeluvuoteni alussa hieman kemian opintoja, mutta nopeasti tulin siihen lopputulokseen, että tämä ei ole se minun juttuni.

Seuraava suunnitelmanani oli suuntautua tilastotieteilijäksi, jolloin valitsin sivuaineeksi tietojenkäsittelytieteen, koska se tuntui luonnolliselta sivuaineelta tilastotieteilijälle. Keväällä huomasinkin, että tietojenkäsittelytiede oli vienyt minut mennessään, joten keväällä tein päätöksen, että haluan vaihtaa pääaineeni tietojenkäsittelytieteelle.

Turku itsessään oli aina minulle se ainoa vaihtoehto, sillä olen kotoisin Uudestakaupungista. Turku oli tullut itselle hyvin tutuksi jo lapsuudessa, jolloin yliopistonmäen tiedonportaat olivat lumonneet minut. Myöhemmin eri vaihtoehtoja tutkiessa Turun yliopisto oli se, joka tuntui omalta valinnalta alusta saakka.”

Mikä inspiroi sinua opiskelussa ja opinnoissasi Turun yliopistossa?

”Opiskelussa itsessään minua inspiroi yksinkertaisuudessaan uuden oppiminen ja itsensä kehittäminen. Turun yliopistossa ja yliopisto-opinnoissa minua inspiroi eniten yhteisöllisyys ja opintojen joustavuus.”

Mikä on unelma-ammattisi?

”En vielä tiedä tarkkaan, mitä haluan olla isona. Kuitenkin unelmani on, että pystyisin tulevaisuudessa yhdistämään molemmat ammattitaitoni eli, että pystyisin tekemään töitä niin nykyisten opintojeni mahdollistamalla työllä jollakin it-alan sektorilla sekä myös jatkamaan uraani meikkauksen ja maskeerauksen parissa.”

Lempipaikkasi kampuksella ja Turussa?

”Kokonaisuutena yliopistonmäki on lempipaikkani kampuksella ja siellä erityisesti ainejärjestöni toimisto Agoralla, sillä siellä on kiva opiskella ja ihan vain hengata kavereiden kanssa.

Turussa lempipaikkani on Kakolan alue ja erityisesti vanhan Kakolan vankilan alue. Siellä uuden ja vanhan yhteen tuominen on tehty onnistuneesti alueen historiaa kunnioittaen. Mäeltä näkee kauas ympäri Turkua ja se tuntuu aivan kuin olisi ulkomailla, vaikka Turun keskusta onkin 15 minuutin kävelymatkan päässä. Ympärillä olevat Portsan ja Martin alueet ovat myös kauniita ja tuovat mieleen lapsuuden puutalomaiset maisemat Uudessakaupungissa.”

Mitä muuta teet opiskelun ohella?

”Opiskelujen ohella olen aktiivinen järjestötoiminnassa: olen ollut usean järjestön hallituksessa ja muutoin aktiivisena toimijana niin ainejärjestötasolla kuin harrastejärjestöissä kuten esimerkiksi speksissä (opiskelijoiden vuorovaikutteinen musiikkinäytelmä). Lisäksi opiskelujen lisäksi teen meikkaaja-maskeeraajan töitä kevytyrittäjänä.

Muuten vapaa-ajallani tykkään käydä salilla ja kiipeilemässä, erityisesti boulderoimassa. Yksi lemppari puuhistani on kissani kanssa seikkaileminen ympäri Turkua. Kaiken aktiviteetin lisäksi tarvitsen kuitenkin myös omaa aikaa, joten tykkään myös olla ihan vain kotona ja puuhailla milloin mitäkin, esimerkiksi käsitöitä, taiteita ja ihan vaan sarjojen ja elokuvien katselua.”