Robotti nostaa sirua.

Tulevaisuuden teknologiat ja digitaalinen maailma

Digitaalisuus ja uudet teknologiat sekä materiaalit muuttavat maailmaamme joka päivä ja haastavat tapaamme ajatella ja toimia. Mittakaava ulottuu aineen pienistä rakenneosista aina avaruuden ilmiöihin. Tekoäly antaa mahdollisuuden hyödyntää erilaisia tietomääriä entistä laajemmin ja tehokkaammin. Digitaalisuus avaa uusia näkökulmia  ympäröivän yhteiskunnan, ihmisen toiminnan ja etiikan tarkasteluun. Tarvitsemme myös eettistä, moraalista ja yhteiskunnallista pohdintaa muutoksen keskellä.

Tulevaisuuden teknologiat ja digitaalinen maailma on yksi kuudesta Turun yliopiston temaattisesta kokonaisuudesta. Nämä vahvuusalueemme edistävät monitieteistä tutkimusta ja opetusta sekä luovat alustoja verkostoitumiselle ja yhteistyölle.

Tulevaisuuden teknologiat ja digitaalinen maailma osallistuu kestävän, toimivan ja saavutettavan digitaalisen yhteiskunnan rakentamiseen.

Kärkitutkimusalueitamme ovat materiaalit ja tietotekniikka, tekoäly ja kestävä energia. Uudet avauksemme tekniikan koulutuksessa täydentävät tätä monitieteistä kokonaisuutta ja vahvistavat yhteistyötä.

Lue lisää ja tule mukaan!

Tutustu tutkimukseemme:

Suomen Akatemian rahoittamat profiloitumisalueet

Sustainable Materials & Manufacturing (SUSMAT) (Profi 7)

The SUSMAT university profiling measure enhances the design of sustainable materials and manufacturing with data-driven approach to solve global energy, health, and well-being, and industrial production challenges.

>> Sustainable materials & manufacturing

Digital Futures

Digitaaliset tulevaisuudet on Suomen Akatemian vuosina 2018-2022 rahoittama Turun yliopiston profilaatiohanke.

>Hankkeen verkkosivulle

Uusimpia julkaisujamme

Semantic search as extractive paraphrase span detection (2024)

Language Resources and Evaluation