Markkinoinnin johtamisen opiskelu
Kandidaatin- ja maisterintutkinnoissa (KTK/KTM) markkinoinnin johtaminen on yksi erikoistumissuunnista markkinoinnin ja arvoketjujen johtamisen tutkinto-ohjelmassa. Tohtoriohjelmassa (KTT) markkinointi on itsenäinen tieteenala, jota valitaan pääaineeksi ennen ohjelmaan pääsyä.
Markkinoinnin johtaminen
Markkinoinnin johtaminen yhdistää ihmiset, ideat ja liiketoiminnan
Miksi jotkut yritykset menestyvät vuodesta toiseen – ja toiset eivät? Usein vastaus löytyy markkinoinnista. Markkinointi ei ole vain mainontaa tai myyntiä, vaan se on koko organisaation tapa ymmärtää asiakkaitaan, luoda arvoa ja rakentaa kilpailuetua. Markkinointi on ajattelua, joka lähtee asiakkaasta ja tähtää pitkäjänteiseen menestykseen. Ilman markkinointia ei ole asiakkaita, ja ilman asiakkaita ei ole menestyvää liiketoimintaa.
Millaista markkinoinnin johtamisen opiskelu on?
Markkinointi on jatkuvasti kehittyvä ala, jossa yhdistyvät luovuus, strateginen ajattelu ja bisnesäly. Turun kauppakorkeakoulun markkinoinnin johtamisen opinto-ohjelmassa keskitytään käytännönläheisesti siihen, mitä menestyksekäs markkinoinnin johtaminen edellyttää nopeasti muuttuvilla, globaaleilla markkinoilla ja miten yritysten ja asiakkaiden tarpeet voidaan menestyksekkäästi yhdistää. Opinnoissa painottuu asiakas- ja markkinalähtöisyys: asiakkaiden ymmärtäminen, asiakassuhteiden johtaminen ja asiakaskokemus, innovatiivisten tuote- ja palvelukonseptien kehittäminen, kuluttajakäyttäytyminen, monikanavaisten liiketoimintaverkostojen hallitseminen sekä markkinointiviestintä. Samalla saat valmiudet ajatella kriittisesti, toimia analyyttisesti ja johtaa rohkeasti.
Markkinoinnin opetus rakentuu vahvan tutkimustiedon varaan. Samalla teemme tiivistä yhteistyötä yritysten kanssa: vierailuluennot, case-tehtävät ja projektit tuovat opinnot lähelle käytäntöä. Lisäksi markkinoinnin ainejärjestö M-klubi tarjoaa mahdollisuuksia verkostoitua, osallistua tapahtumiin ja vaikuttaa opiskelijayhteisössä.
Mihin markkinoinnin johtamisen opinnot sinut vievät?
Markkinoinnin johtamisen opinnot avaavat ovia monenlaisiin urapolkuihin, sekä suuryrityksissä että kasvuyrityksissä, kotimaassa ja kansainvälisesti.
Valmistuttuasi voit työskennellä esimerkiksi:
- markkinointipäällikkönä tai brändijohtajana
- asiakaskokemus- tai asiakkuusjohtajana
- strategia- tai kehitysjohtajana
- asiakas- tai liiketoimintastrategian suunnittelijana
- markkinatutkijana tai data-analyytikkona
- viestinnän, mainonnan tai digimarkkinoinnin asiantuntijana
- asiakasymmärryksen ja käyttäytymisanalytiikan kehittäjänä
- myynnin, palvelumuotoilun tai tuotehallinnan tehtävissä.
Valitsemalla markkinoinnin johtamisen pääaineeksesi et vain opiskele liiketoiminnan osa-aluetta – otat haltuun ajattelutavan, jolla rakennetaan arvoa, merkityksiä ja menestystä. Tervetuloa mukaan rakentamaan tuottavampaa liiketoimintaa.