Äidinmaidon sokerit ovat yhteydessä lapsen pituuteen ja painoon

04.03.2020

Turun yliopiston ja yhdysvaltalaisen San Diegon yliopiston yhteistutkimus osoitti, että äidinmaidon sokeriyhdisteet voivat vaikuttaa lapsen kasvuun varhaislapsuudessa. Aineisto on kerätty osana Hyvän kasvun avaimet -tutkimusta.

Oligosakkaridit ovat sokeriyhdisteitä, jotka ovat laktoosin ja rasvan jälkeen äidinmaidon kolmanneksi yleisin ainesosa. Oligosakkarideja on löydetty noin 200 erilaista, ja ne muodostavat hyvin monimaisen joukon rakenteita. Lisäksi niiden määrä ja koostumus vaihtelevat äitien välillä ja imetyksen aikana.

Aikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu, että äidinmaidon oligosakkaridit voivat suojata vauvoja sairauksia aiheuttavilta mikrobeilta. Nyt julkaistun tutkimuksen mukaan myös äidin ylipaino voi vaikuttaa maidon oligosakkaridikoostumukseen.

Äidinmaidon oligosakkaridien yksipuolisuus yhteydessä lasten suurempaan pituuteen ja painoon

Jokaisella äidillä on yksilöllinen oligosakkaridiprofiili, johon vaikuttavat myös perinnölliset tekijät. Oligosakkaridit eivät imeydy lapsen suolistossa, vaan ne toimivat ravintona tietyille bakteereille ja vaikuttavat siten suotuisasti imeväisen suolistomikrobiston koostumukseen.

Nyt julkaistussa tutkimuksessa oli mukana noin 800 äiti-vauva-paria, jotka osallistuivat vuonna 2007 alkaneeseen Turun yliopiston Hyvän kasvun avaimet -seurantatutkimukseen. Äidinmaitonäytteet kerättiin vauvojen ollessa noin kolmen kuukauden ikäisiä, minkä jälkeen oligosakkaridipitoisuudet analysoitiin professori Lars Boden johtamassa laboratoriossa San Diegon yliopistossa Kaliforniassa. Tutkittavana oli myös kaksi oligosakkaridia, joita on nykyään lisätty myös joihinkin kaupallisiin äidinmaidonkorvikkeisiin: 2'-fukosyylialaktoosi (2'FL) ja lakto-N-neo-tetraose (LNnT).

– Tutkimuksen perusteella äidinmaidon oligosakkaridikoostumus oli yhteydessä lapsen pituuteen ja painoon siten, että pidempien ja painavampien lasten äidinmaidon oligosakkaridikoostumuksen monimuotoisuus oli vähäisempää, siinä oli korkeampi 2'FL-pitoisuus ja matalampi LNnT-pitoisuus, kertoo Hyvän kasvun avaimet -tutkimusta johtava dosentti Hanna Lagström Turun yliopiston kansanterveystieteen oppiaineesta.

– Selvisi myös, että äidin raskautta edeltävä painoindeksi vaikutti maidon oligosakkaridikoostumukseen, Lagström lisää.

Tulokset valottavat äidin painon, imetyksen ja lapsen ylipainoriskin yhteyksiä

Tutkijoiden mukaan tulokset viittaavat siihen, että rintamaidon oligosakkaridikoostumus voi osaltaan selittää äidin ylipainon, imetyksen ja lapsen ylipainoriskin välisiä yhteyksiä. Tulokset ovat yhdenmukaisia ja vahvistavat aiempien, pienempien tutkimusten tuloksia.

– Silti on suhtauduttava vielä varaukselle siihen, että äidinmaidon oligosakkaridikoostumus ja sen vaihtelut aiheuttaisivat yksinään eroja lasten kasvussa. Mikäli lisätutkimukset vahvistavat nämä havainnot, on mahdollista, että tietyt oligosakkaridit voivat tulevaisuudessa tarjota yhden hoitomahdollisuuden varhaislapsuuden kasvuongelmien ja lihavuuden hoitoon, Lagström summaa.

Turun yliopiston Hyvän kasvun avaimet -kohorttitutkimus on laaja, monitieteinen seurantatutkimus lasten kehityksestä ja hyvinvoinnista raskausajalta pitkälle aikuisuuteen.

Tutkimus on julkaistu The American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä.

Luotu 04.03.2020 | Muokattu 03.11.2020