Elintarviketieteiden asiantuntijat kokoontuvat Turkuun Food for Sustainability and Health -symposiumiin 15.-16.8.2023

14.08.2023

Food for Sustainability and Health -symposium järjestetään Turussa 15.-16.8.2023. Tapahtuma on osa Finland China Food and Health -verkoston toimintaa, joka edistää Suomen ja Kiinan välistä yhteistyötä elintarviketieteissä ja -teknologiassa.

Ruoalla ja terveydellä on keskeinen rooli kestävässä kehityksessä, sillä maailman väestön ennustetaan nousevan 9,7 miljardiin vuoteen 2050 mennessä. Ruoan ja tasapainoisen ravinnon turvaaminen nopeasti kasvavalle väestölle samalla taistelemalla ilmastonmuutosta vastaan on maailmanlaajuisesti suuri haaste.

Finland China Food and Health -verkosto (FCFH) on OKM:n perustama ja Turun yliopiston koordinoima globaali pilottiohjelma. Verkostoon kuuluu suomalaisia yliopistoja ja ammattikorkeakouluja sekä Kiinan johtavia yliopistoja. Verkoston tavoitteena on edistää maiden tutkimusyhteistyötä sekä tehostaa korkeakoulujen ja teollisuuden yhteistyötä tieteen kehittämiseksi ja innovaatioiden luomiseksi.

Symposiumin osallistujat ovat kiinalaisista yliopistoista (Peking University, China Agricultural University, Jiangnan University, Zhejiangin Agricultural and Forestry University, Beijing Forestry University, Shenzhen University) ja suomalaisista yliopistoista (mm. Turun yliopisto, Helsingin yliopisto, Itä-Suomen yliopisto, Oulun yliopisto, Åbo Akademi, Tampereen yliopisto, Jyväskylän yliopisto). Tapahtumassa on lisäksi mukana yritysasiantuntijoita molemmista maista.

- Suomella ja Kiinalla on toisiaan täydentäviä vahvuuksia elintarviketieteessä ja -teknologiassa. Maat edustavat myös erilaisia elintarvikeketjun rakenteita ja ruokakulttuureja. Maiden tutkijoiden ja teollisuuden ammattilaisten yhteistyö tuo uusia läpimurtoja tieteeseen ja innovaatioon, kertoo Turun yliopiston rehtori Jukka Kola.

- Symposium tarjoaa ainutlaatuisia mahdollisuuksia molempien maiden tutkijoille ja ammattilaisille tavata ja keskustella yhdessä kestävien ruokajärjestelmien ja terveellisen ruokavalion ratkaisujen kannalta keskeisistä kysymyksistä. Tapahtuma ei ainoastaan edistä tiedon ja ajatusten vaihtoa, vaan myös lisää keskinäistä ymmärrystä ja luo uusia yhteistyömahdollisuuksia, sanoo professori Baoru Yang, FCFH-verkoston akateeminen puheenjohtaja.

Luotu 14.08.2023 | Muokattu 14.08.2023