Filosofian luentosarja ravintola Uljaassa

06.10.2020

Turun yliopiston filosofian oppiaine ja ravintola Uljas järjestävät iltojen pimetessä luentosarjan filosofiasta, filosofisista kysymyksistä ja päivän polttavimmista aiheista filosofisella twistillä.

– Luennot ovat rentoja, populaareja avauksia Turun yliopiston filosofien erityisosaamisalueisiin ja kiinnostuksen kohteisiin pubiympäristössä Logomon kupeessa. Filosofia kuuluu kaikille, Turun yliopiston tohtorikoulutettava ja tapahtuman organisoija Laura Puumala painottaa.

Luentosarja saa torstaina 8.10. kello 19.00 kirjaimellisesti räjähtävän alun, kun Laura Puumala alustaa oikeutetun sodan traditiosta ja tappamisesta sodassa. Miten sodankäynti tulisi oikeuttaa, ja miten sitä tulisi rajoittaa? Voiko tappaminen koskaan olla oikeutettua, ja kuka saa tappaa kenet sodassa? Onko lupa tappaa jokin erioikeus, vai onko se ennemminkin mitä kammottavin taakka, jonka sotilaat hyväksyvät kannettavakseen?

Torstaina 15.10. tohtorikoulutettava Mikko Puumala alustaa aiheesta Ilmastonmuutos: Miksi emme käyttäydy kuin talo olisi tulessa? ja seuraavana torstaina 22.10. tohtorikoulutettava Ville Kokko aiheesta Näkökulmat ja totuus.

Syksyn ohjelmisto täydentyy luentosarjan facebook-tapahtumaan https://www.facebook.com/events/3393995050686746. Luvassa on muun muassa pohdintaa teemoilla Tiede ja tahdonvoima, Kärsimys ja mukavien kokemuksien säilyminen sekä Avaruusetiikkaa.

Kaikki luennot alkava kello 19.00.

>> Tapahtuman Facebook-sivu

Lisätietoja: tohtorikoulutettava Laura Puumala (lamakou@utu.fi )

Luotu 06.10.2020 | Muokattu 06.10.2020