GROW-hankkeelle yli 200 000 euron MSCA Postdoctoral Fellowship -rahoitus

11.03.2024

Hanke tutkii korkeakouluopiskelijoiden työssäkäynnin pitkäaikaisia vaikutuksia.

Arvostettu Marie Skłodowska-Curie -ohjelma on myöntänyt 215 500 euron Postdoctoral Fellowship -rahoituksen GROW-tutkimushankkeelle, joka selvittää korkeakouluopiskelijoiden opintojen aikaisen työssäkäynnin vaikutuksia heidän myöhempään elämänkulkuunsa. Hanketta johtaa tutkijatohtori Mijail Figueroa González Turun yliopistosta.

– Euroopassa 11 miljoonaa yliopisto-opiskelijaa yhdistää opinnot ja palkkatyön. Tähänastinen tutkimus ei ole kuitenkaan pystynyt arvioimaan kattavasti työssäkäynnin vaikutuksia opiskelijoiden myöhempään elämään, Figueroa González sanoo.

Monitieteinen GROW-hanke tutkii sekä työssäkäynnin myönteisiä että kielteisiä vaikutuksia opiskelijoiden opintoihin ja myöhempään työuraan.

– Hyödynnämme korkealaatuisia pitkittäisaineistoja neljästä Euroopan maasta: Iso-Britanniasta, Alankomaista, Saksasta ja Suomesta, Figueroa González kertoo.

– Aihe on hyvin ajankohtainen, ja se nousee jatkuvasti esiin sekä julkisessa että poliittisessa keskustelussa. Siitä on kuitenkin niukasti tutkimustietoa, eikä ilmiön vaikutuksia ole juurikaan vertailtu eri maiden välillä. Tämä on loistava tilaisuus tehdä uraauurtavaa, yhteiskunnallisesti vaikuttavaa tutkimusta, sanoo sosiologian professori, INVEST-tutkimuskeskuksen johtaja Jani Erola Turun yliopistosta.

GROW-hanke käynnistyy syyskuussa 2025 ja kestää kaksi vuotta. Hanke on osa INVEST-tutkimuskeskuksen toimintaa, ja sen kotiorganisaationa toimii Turun yliopisto.

Luotu 11.03.2024 | Muokattu 11.03.2024