Hakemusten määrä Turun yliopiston kansainvälisiin maisteriohjelmiin jatkoi kasvuaan

01.02.2019

Suosituimmat ohjelmat olivat Global Innovation Management, Biomedical Sciences, Digital Health and Life Sciences ja Information Security and Cryptography, joihin tuli yhteensä 725 hakemusta. Kaikkiaan yliopiston englanninkielisiin maisteriohjelmiin tuli 1376 hakemusta 94 maasta, kun vuonna 2018 hakemuksia tuli yhteensä 1116.

Hakijat saivat jättää kansainvälisten maisteriohjelmien yhteishaussa hakemuksen enintään kolmeen Turun yliopiston ohjelmaan, ja hakijoita oli yhteensä 1146. Hakijoista 67 prosenttia on EU/ETA-alueen ulkopuolelta, eniten Pakistanista (100), Bangladeshista (97), Nigeriasta (70), Intiasta (66), Iranista (61) ja Ghanasta (59). EU/ETA-alueen hakemuksista valtaosa tuli Suomesta (185).

Haussa olevia ohjelmia oli Turun yliopistolla tänä vuonna saman verran kuin viime vuonna eli 13. Eniten hakemuksia tuli Global Innovation Management -, Biomedical Sciences -, Digital Health and Life Sciences ja Information Security and Cryptography -ohjelmiin, yhteensä 725 kappaletta. Samat ohjelmat ovat olleet suosituimpien joukossa myös kahtena edeltävänä vuonna.

Muiden kansainvälisten maisteriohjelmien hakuajasta poiketen Namibiassa syksyllä käynnistyvän Turun yliopiston Software Engineering -maisteriohjelman hakuaika päättyy maaliskuun lopussa ja sen hakijamäärät eivät sisälly edellä mainittuihin lukuihin.

Opiskelijavalinta ja hakijapalvelut -yksikön osastopäällikön Mari Kähkösen mukaan hakemusten määrä on vakiintumassa lukuvuosimaksujen käyttöönottoa edeltäneelle tasolle. Lukuvuosimaksujen käyttöönotto vuonna 2017 puolitti hakemusten määrät, mutta tilanne palautui heti seuraavana vuonna ja tänä vuonna kasvu jatkui.

– Ilahduttavaa on, että hakijoissa on lähes sata eri kansalaisuutta eli ohjelmamme houkuttelevat hakijoita kaikkialta. Olemme lisänneet yliopiston kansainvälisten maisteriohjelmien näkyvyyttä markkinointiportaaleissa ja opiskelijalähettilästoiminnan avulla. Kansainvälisten opiskelijalähettiläiden toiminnan kannattavuudesta on havaittavissa positiivisia signaaleja jo tällä hakukierroksella, vaikka lähettilästoiminnassa onkin menossa vasta pilottivaihe, Kähkönen hehkuttaa.

– Tulevan kevään aikana lähettiläät opastavat opiskelupaikan saavia omien kokemustensa perusteella, mikä toivottavasti auttaa hakijoita sitoutumaan saamaansa opiskelupaikkaan ja saa heidät tuntemaan itsensä tervetulleiksi opiskelemaan yliopistossamme, Kähkönen jatkaa.

> Turun yliopiston hakukierroksella 2018–2019 mukana olleet kansainväliset maisteriohjelmat

Luotu 01.02.2019 | Muokattu 01.02.2019