Ihmisen ja muun luonnon suhdetta selvitetään kesällä Seilin arkeologissa kaivauksissa

08.07.2019

Seilin saarella tehdään arkeologisia kaivauksia 8.-19.7.2019. Kohteista otetaan maaperänäytteitä, joista tutkitaan syksyllä kasvi- ja eläinperäinen aines. Rajatulle määrälle kiinnostuneita on mahdollisuus tutustua kaivauksiin saarella opastuskierroksilla 17.–18.7. Hankkeesta juuri valmistuneella videolla esitellään monipuolista tutkimusta.

Elämän saari -hankkeessa tutkitaan ihmisen ja muun luonnon vuorovaikutusta Seilin historian aikana. Ihmisen ja muun luonnon välinen yhteiselo Seilin saarella on jatkunut jo ainakin viisisataa vuotta.

Hankkeessa selvitetään, mitä luonto antoi ja mitä se otti eri vuosisatoina erilaisissa yhteisöissä, mitä se on niille merkinnyt ja miten ihminen on sitä muokannut?

– Tutkimushankkeessa rakennetaan kokonaiskuvaa Seilin saaren ympäristöstä ja ihmisestä osana sitä hyödyntäen arkeologisia, biologisia, historiantutkimuksellisia ja taiteen menetelmiä. Tärkeä kysymys on, mitä voimme oppia, kun tarkastelemme luontosuhdetta ennen ja nyt, kertoo Turun yliopiston biodiversiteettiyksikön johtaja, professori Ilari Sääksjärvi.

Hanke toteutetaan Turun yliopistossa biodiversiteettiyksikön vetämänä ja Koneen Säätiön rahoituksella. Hanketta johtaa Sääksjärven lisäksi yksikönjohtaja Annika Saarto.

Yleisölle on haluttu tarjota tutustumismahdollisuus kaivauksiin 17.–18.7.2019. Yleisöopastuksiin on ilmoittautuminen osoitteeseen amloun@utu.fi. Yleisöpäiviin voidaan ottaa rajallinen määrä osallistujia. Opas Maria Louna-Korteniemi kertoo Seilin vaiheista ja siitä, mitä niiden perusteella odotamme löytävämme arkeologisista kaivauksista. Opastus kestää noin 45 minuuttia, ja niitä pidetään kaksi päivässä, klo 12.30 ja 14.00. Torstain 18.7. klo 12.30 alkava opastus on suunnattu erityisesti alakouluikäisille lapsille.

Luotu 08.07.2019 | Muokattu 08.07.2019