Keinoälytutkimuksen huippunimet kokoontuvat Turkuun

21.06.2023

Turun yliopiston oppimisanalytiikan tutkimusinstituutti isännöi Turussa 10.-12.7.2023 järjestettävää kansainvälistä ITiCSE-konferenssia (Innovation and Technology in Computer Science Education). ITiCSE on Euroopan suurin ja vanhin tietotekniikan opetukseen liittyvä konferenssi.

Tutkimusinstituutin johtaja Mikko-Jussi Laakso kertoo tapahtumaan tulevan kolmisensataa vierasta.

- Konferenssi kokoaa suuren joukon kansainvälisiä huippututkijoita jakamaan viimeisimpiä tuloksia tietotekniikan opetuksen digitalisaatiosta ja tekoälyn roolista tässä murroksessa. Turun valinta kokoontumisen pitopaikaksi kertoo arvostuksestamme kansainvälisessä tutkimuksessa, sanoo Laakso.

Tapahtuman pääpuhujat pohtivat tekoälyn kasvavasta roolista tietotekniikassa ja sen tuomista haasteista opetukselle. Pääpuhujina ovat mm. apulaisprofessori Paul Denny ja tutkija Juho Leinonen Uudesta Seelannista, apulaisprofessori Brett Becker Irlannista, apulaisprofessori James Prather USAsta sekä professori Matti Tedre ja yliopistotutkija Henriikka Vartiainen Itä-Suomen yliopistosta.

Visit Turku Archipelago Oy:n Kongressiyksikkö on avustanut Turun yliopistoa kongressin hakuprosessissa ja tukenut yliopistoa tapahtuman suunnittelussa ja markkinoinnissa.

- Myös Turun kaupungille ja yhteistyöyrityksillemme kongressijärjestelyjen saaminen on lupaava merkki siitä, että kansainvälisten kongressien toteutus on elpymässä pandemian ilmiöiden ja virtuaalisten kokousten jälkeen. Me uskomme siihen, että kasvokkain kohtaaminen on aina suuri inhimillinen voima, jonka avulla luodaan uutta yhteistyötä ja parempaa tulevaisuutta meille kaikille, kertoo kongressipäällikkö Sari Ruusumo.

Oppimisanalytiikan tutkimusinstituutti on Turun yliopistossa toimiva opetusteknologian tutkimukseen keskittynyt yksikkö. Tutkimuksen lisäksi instituutti on luonut kansainvälisesti palkitun digitaalisen ViLLE-oppimisympäristön, jota käytetään suurimmassa osassa suomalaiskouluja eri oppiaineiden opetuksessa.

Luotu 21.06.2023 | Muokattu 21.06.2023