Laari Lähiruokapiste tuo jatkossa lähiruokatuotteita Kupittaalle

05.10.2022

Turun yliopiston Brahea-keskuksen ja Turun kaupungin Food hub -elämystorihankkeen pilotoima lähiruoan myynti- ja jakelukanava Laari Lähiruokapiste palvelee turkulaisia lokakuusta lähtien K-Citymarket Kupittaan edustalla.

Lähituottajien luomunaudan tai mangalitzan eli villasian lihaa, tuoreita juureksia ja kasviksia, sekä muun muassa maustettuja hunajavalmisteita on ollut saatavilla näppärästi Puutorilla sijaitsevasta Laari Lähiruokapisteestä viime pääsiäisestä saakka. Noutopäiviä Puutorilla ehti kertyä kaksitoista, mutta seuraavaksi Laari Lähiruokapiste muuttaa uuteen kaupunkisijaintiin.

- Laarin tarkoitus on antaa kuluttajille mahdollisuus ostaa lähiruokaa suoraan tuottajilta, mutta silti noutaa ne näppärästi kaupunkialueelta oman aikataulun mukaan. Toimintamallia halutaan kokeilla useissa eri kohteissa Turun kaupunkialueella hankkeen aikana, kertoo projektipäällikkö Laura Varjotie Turun yliopiston Brahea-keskuksesta.

Tilauksia K-Citymarket Kupittaan sijaintiin voi tehdä lokakuun alussa, ensimmäinen noutopäivä tilauksille on 6.10. Miehittämätön noutopiste toimii älylukolla noutopäivinä kello 6–21.

- Meillä on tehty kautta aikojen yhteistyötä lähialueen tavarantoimittajien kanssa. Näemme tämän yhteistyön hienona jatkumona ”Kupittaan Local – paikallinen tavarantoimittaja” -konseptiimme, kertoo K-Citymarket Kupittaan markkinointijohtaja Johanna Saario.

Sijainti K-Citymarket Kupittaan pihalla eroaakin selvästi aiemmasta Puutorin sijainnista. Suuren päivittäistavarakaupan läheisyys on mahdollisuus yhteistyöhön esimerkiksi viestintätempauksien kannalta, mutta uuden sijainnin vaikutus myyntiin kiinnostaa hankehenkilökuntaa ja mukana olevia yrittäjiä erityisesti.

- Kuluneen puolen vuoden aikana Laarin kautta ostettiin eniten liha-, vihannes- ja meijerituotteita. Puutorilta tehtyjen tilausten arvo oli varsin korkea, keskimäärin 33 euroa. Onkin kiinnostavaa seurata, vaikuttaako uusi sijainti tilausten sisältöihin ja määrään, Varjotie pohtii.

Laari Lähiruokapisteen tarkoitus on tuoda paitsi helppoutta lähiruoan ostamiseen, niin myös läpinäkyvyyttä ketjuun pellolta ruokapöytään.

- Lähiruoan ostaminen tukee lähiseudun elinvoimaisuutta ja on järkevää ympäristönkin kannalta. Hienoa, että paikallisesti tuotetuilla puhtailla elintarvikkeilla on kysyntää, projektipäällikkö Saara Kemppi Turun kaupungilta iloitsee.

Toimintaan on lähtenyt pilotoinnin aloittamisen jälkeen mukaan myös uusia lähiruokayrityksiä, kuten Kyheröisen kanala.

- Laari Lähiruokapiste on erittäin mielenkiintoinen, uudenlainen konsepti, joka täydentää hyvin nykyisiä kanaviamme. Toisaalta haluamme tarjota vaihtoehdon kananmunien ostamiseksi suoraan tuottajalta, ja samalla lisätä näkyvyyttämme kuluttajien keskuudessa, kertoo Teijo Kyheröinen.

Laari Lähiruokapisteen pilotoinnin toteuttaa Turun yliopiston Brahea-keskuksen ja Turun kaupungin yhteinen Food Hub -elämystorihanke, joka on saanut rahoitusta EU:n aluekehitysrahastosta. Laarin pilotointi osana hanketta jatkuu elokuulle 2023, jonka jälkeen tavoitteena on se, että Laarin toiminta jatkuu paikallisten yritysten toimesta.

Laarin toiminnassa on mukana 17 varsinaissuomalaista yritystä: Nurmen puutarha, Vallan Maukas Oy, Mikkolan tila, Edustus Peltoset Oy / Livonsaaren leipomo, Heikkilän tila, Kallelan Luomutila, Vihreä Härkä, Patakani Oy, AbiCoffee, MinBy, Villilän Mehiläistarhat, Murtolan HamppuFarmi Oy, Hunajakeiju Oy, POPS! Oy, Kiimalan tila, Saloniemen juustola ja Kyheröisen kanala.

Lisätietoja:

Luotu 05.10.2022 | Muokattu 05.10.2022