Lauri Nummenmaalta Tilastotieteen käsikirja

06.10.2021

Lääketieteellisen kuvantamisen ja mallintamisen professori Lauri Nummenmaa on kirjoittanut kattavan ja ajantasaisen perusteoksen tilastollisten menetelmien sovelluksista. Tilastotieteen käsikirja -teoksen monipuoliset ohjelmistoesimerkit perustuvat ilmaiseen R-ohjelmistoon. Monipuolisuutensa ansiosta kirja palvelee niin opiskelijoita kuin pidemmälle edenneitä tutkijoitakin.

Lauri Nummenmaa on kansainvälisesti tunnustettu aivoja, lääketieteellisiä kuvantamismenetelmiä ja ihmisen tunteita tutkiva psykologi. Nummenmaan mukaan tilastollisten menetelmien merkitys tutkimuksessa kasvaa jatkuvasti. Suomesta puuttui kuitenkin pitkää kattava ja selkeä teos tilastollisten menetelmien soveltamisesta tutkimuksessa.

Tilastotieteen käsikirjan kansikuva.

– Maailma ei koostu numeroista. Luonnon, tekniikan, talouden ja yhteiskunnan ilmiöiden käsitteleminen numeroina kuitenkin helpottaa niiden jäsentämistä. Numeroiden avulla voidaan kuvailla asioiden välisiä suuruuksia, suhteita, yleisyyttä tai todennäköisyyttä. Ilman luotettavaa mallia luonnon ilmiöistä emme voi esimerkiksi rakentaa mitään laitteita tai suunnitella lääkkeitä tai muita hoitoja, Nummenmaa sanoo.

Nummenmaa toteaa tilastotieteen auttavan silloin, päätösien seuraukset ovat epävarmoja.

– Taloudessa, tieteessä ja tekniikassa emme välttämättä tiedä mitä päätöksistämme tarkalleen seuraa. Tilastotieteen avulla voimme kuitenkin arvioida, kuinka todennäköisesti erilaisia tapahtumia sattuu, mikä auttaa päätöksenteossa. Tilastotiedettä tarvitaankin kaikilla tieteenaloilla tutkimusaineiston keräämiseen, kuvailemiseen ja mallintamiseen. Tilastotieteen mentelmien hallinta kuuluu nykyään kaikkien tieteenalojen yleissivistykseen, Nummenmaa sanoo.

Teos antaakin eväitä tutkimuksen teon ja tilastollisten menetelmien käyttöön niin lääketieteen, tekniikan, yhteiskunta- ja taloustieteiden sekä käyttäytymis- kuin luonnontieteiden aloilla.

Tilasto-ohjelmistona avoimen lähdekoodin R

Tilastotieteen käsikirja on kattava esitys keskeisimmistä tilastollisista analyysimenetelmistä alkaen aineiston keräämisestä ja kuvailemisesta sekä perusanalyyseista aina tilastollisiin monimuuttujamenetelmiin ja tilastolliseen luokitteluun asti.

Teoksessa esitellään tilastollisten menetelmien teoria havainnollisesti, jotta aloittelijakin pääsee analysoimaan erilaisia aineistoja itsenäisesti. Havainnolliset laskuesimerkit helpottavat asioiden omaksumista. Monipuoliset ohjelmistoesimerkit perustuvat kattavaan ja ilmaiseen R-ohjelmistoon, ja ne sisältävät selkeät esimerkkikoodit sekä ohjeet tulosteiden tulkinnasta.

– Vaikka R perustuu komentokieleen ja tilastolliseen ohjelmointiin, ei kannata pelästyä. Ohjelmointia voi lähestyä kuten aloitteleva ruuanlaittaja keittokirjaa. Hyvästä keittokirjasta löytyy helppotajuiset reseptit, joita noudattamalla aloittelijakin onnistuu ruoanlaitossa, ja voi vähitellen alkaa muuntelemaan ja parantelemaan alkuperäisiä reseptejä. Samalla tavalla ohjelmointiakin voi opetella aluksi kopioimalla, Nummenmaa toteaa.

Kattavuutensa ja monipuolisten esimerkkiensä ansiosta se sopii yliopisto- ja korkeakouluopiskelijoiden rinnalla myös varttuneempien tutkijoiden hakuteokseksi.

Nummenmaa on aiemmin kirjoittanut teoksen Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät ja siihen liittyvän harjoituskirjan sekä Martti Holopaisen ja Pekka Pulkkisen kanssa teoksen Tilastollisten menetelmien perusteet. ** minun mielestäni on hyvä että vanhat kirjat on tässä myös mainittuina, tuo uudempi on edelleen saatavilla ja ihan ajantasainen vaikkakin suunnattu enemmän keskiasteelle / ammattikorkeakouluun **

Lisätietoja:
Nummenmaa, Lauri: Tilastotieteen käsikirja, 2021, Tammi
Kirjan aineistot ja muu extramateriaali

Luotu 06.10.2021 | Muokattu 06.10.2021