Liedon Säästöpankkisäätiö lahjoittaa 200 000 euroa Turun yliopistolle

21.09.2023

Liedon Säästöpankkisäätiöltä 200 000 euron lahjoitus Turun yliopistolle elintarviketekniikkaan ja kauppatieteisiin.

Liedon Säästöpankkisäätiö lahjoittaa Turun yliopistolle yhteensä 200 000 euroa. Säätiö tukee 100 000 eurolla uuden elintarviketekniikan koulutusohjelman käynnistämistä teknillisessä tiedekunnassa.

Säätiö tukee myös 100 000 eurolla kauppatieteen alan väitöskirjatutkimusta sekä mahdollistaa kauppatieteen opiskelijoille ja tutkijoille pääsy alan keskeisiin tietokantoihin ja aineistoihin.

– Liedon Säästöpankkisäätiön pääomasta merkittävä osa koostuu Liedon Säästöpankin toiminnan voitoista. 130 vuotisen historiansa aikana Liedon Säästöpankin asiakaskunta koostui pääosin Turun seudun yrittäjistä ja palkansaajista. Nyt Liedon Säästöpankkisäätiö haluaa suunnata varojaan Turun talousalueen tukemiseen. Näemme, että osaamisen ja tieteen tukeminen on erinomainen tapa lisätä seudun elinvoimaisuutta ja vahvistaa osaamista alueella, toteaa Liedon Säästöpankkisäätiön toimitusjohtaja Jouni Niuro.

– Olemme erittäin kiitollisia Liedon Säästöpankkisäätiölle tästä merkittävästä lahjoituksesta. Lahjoitus tukee merkittävällä tavalla väitöskirjatutkimusta kauppakorkeakoulun tohtoriohjelmassa. Lisäksi lahjoitus mahdollistaa myös muun muassa Bloomberg Terminal -tietokannan hankinnan uuteen Finance Labiimme tutkijoiden ja opiskelijoiden käyttöön, Turun kauppakorkeakoulun dekaani Markus Granlund kertoo.

– Olemme kiitollisia lahjoituksesta tähän tärkeään kohteeseen, jolla on sekä paikallista että maailmanlaajuista vaikuttavuutta. Ensi syksynä alkava uusi elintarviketekniikan diplomi-insinöörin koulutus on kansallisesti ainoa laatuaan ja siksi vetovoimatekijä Turun yliopistolle. Uudet elintarviketekniikan osaajat ovat kysyttyjä lounaisen Suomen elintarviketeollisuudessa, kasvavalla vientialalla. Uusia innovaatioita tarvitaan viemään maalimaa kohti kestävämpää ruoan tuotantoa ja kulutusta, teknillisen tiedekunnan dekaani Jaakko Järvi sanoo.

Liedon Säästöpankkisäätiö aloitti toimintansa keväällä 2023 ja sen tarkoituksena on muun muassa kehittää koulutusta, tutkimusta, tiedettä ja kulttuuria erityisesti Varsinais-Suomen alueella. Vuonna 2024 säätiö tulee jakamaan yhteensä 1,2 miljoonaa euroa Varsinais-Suomen elinvoiman vahvistamiseen.

Luotu 21.09.2023 | Muokattu 21.09.2023