Pelaako lapsesi videopelejä? Osallistu tutkimukseen!

14.11.2023

Kansainvälisessä tutkimuksessa kartoitetaan lasten ja nuorten videopelien pelaamista ja erityisesti pelin sisällä tapahtuvaa rahankäyttöä. Lasten huoltajilta toivotaan vastauksia verkkokyselyyn 15.1.2024 mennessä.

Videopelit ovat nykyisin monien lasten ja nuorten suosittu vapaa-ajan harrastus. Myös pelien sosio-kulttuurinen ja taloudellinen merkitys on kasvanut tasaisesti viime vuosikymmeninä.

Nykyään pelattavat pelit ovat hyvin erilaisia kuin aiempina aikoina. Pelien sisällä on esimerkiksi mahdollista suorittaa ostoksia, eli käyttää rahaa ilman että vanhemmat ovat siitä tietoisia. Huoli lasten rahankäytöstä pelien yhteydessä onkin kasvanut, sillä ongelmallinen käytös voi vaikuttaa kielteisesti koko perheeseen, sen hyvinvointiin ja ihmissuhteisiin.

Vanhemmat voivat vaikuttaa lapsen videopelien pelaamisen tapoihin. Lasten pelikäyttäytymiseen vaikuttavat myös aikuisten mediatottumukset. Siksi on tärkeää ymmärtää, millaisia asenteita ja tietämystä vanhemmilla on videopelaamisesta ja peleissä käytettävistä mikromaksuista. Tämän tutkimuksen avulla saatavan tiedon avulla voidaan paremmin hahmottaa, mitkä ovat pelaamisen riskit, ja miten niitä voidaan ehkäistä.

Nyt toteutettavalla kansainvälisellä tutkimuksella pyritään tuottamaan tietoa, joka auttaa huoltajia vahvistamaan lasten ja perheiden positiivisia pelitottumuksia. Tutkimuksen avulla pyritään edistämään myös lasten ja nuorten hyvinvointia, jossa digitaalisella medialla on suuri osuus.

Voit osallistua tutkimukseen vastaamalla verkossa kyselyyn, jonka täyttäminen vie aikaa noin 15–20 minuuttia. Vastauksesi tallennetaan salattuna korkean tietosuojan palvelimelle, eikä yksittäistä vastaajaa voida tunnistaa vastausten perusteella.

Tutkimusprojektiin osallistuu 15 maata. Tutkimusta ovat mukana toteuttamassa Waterloon yliopisto (Kanada), Gibraltarin yliopisto, EKRE Eötvös Loránd University (Unkari) sekä Suomessa Oulun yliopisto, Turun yliopisto ja Helsingin yliopisto.

Lue lisää ja osallistu tutkimukseen 15.1.2024 mennessä!

> Osallistu tutkimukseen

Joseph Macey (Turun yliopisto)
joseph.macey@tuni.fi

Niko Männikkö (Oulun ammattikorkeakoulu, Oulun yliopisto)