Presidenttiehdokkaat esittäytyvät eduskuntatutkimuksen keskuksen vaalisarjassa

10.11.2023

Presidenttiehdokkaat saapuvat yksi kerrallaan esittäytymään ja haastateltaviksi Turun yliopiston eduskuntatutkimuksen keskuksen vaalisarjaan. Ehdokas asettuu puheenvuoronsa jälkeen eduskuntatutkimuksen keskuksen tutkijan haastateltavaksi. Myös yleisö pääsee esittämään kysymyksiä.

Eduskuntatutkimuksen keskuksen johtajan, poliittisen historian professori Markku Jokisipilän mukaan vaalisarjasta on tullut jo perinne. Keskus on sekä eduskunta-, europarlamentti- että presidentinvaalien aikaan kutsunut puheenjohtajat tai ehdokkaat esittelemään omaa linjaansa.

– Nyt tilanne on erityisen kiinnostava, kun Sauli Niinistön 12-vuotinen kausi päättyy ja maailmanpoliittinen tilanne on aivan uudenlainen, Jokisipilä sanoo.

Osa ehdokkaista on jo sopinut vierailuaikansa. Perjantaina 24.11. yliopistolle saapuu Vasemmistoliiton ehdokas Li Andersson kello 16.00, maanantaina 27.11. kello 18.00 valitsijayhdistyksen ehdokas Pekka Haavisto ja torstaina 30.11. kello 14.00 valitsijayhdistyksen ehdokas Mika Aaltola.  Joulukuussa saapuvat Perussuomalaisten ehdokas Jussi Halla-aho maanantaina 4.12. klo 14.00, Liike Nytin ehdokas Harry Harkimo maanantaina 11.12. klo 17.00 ja Kristillisdemokraattien ehdokas Sari Essayah perjantaina 15.12. klo 18.00. Kaikki tähän mennessä esiintymisestä sopineet esittäytyvät Assistentinkatu 7:ssä sijaitsevan Publicum-rakennuksen Mauno Koivisto -salissa.

Muiden ehdokkaiden esiintymisaikojen varmistuttua tiedot ajoista ja paikoista viedään nettisivulle www.utu.fi/e-keskus sekä Turun yliopiston kalenteriin. Kaikki vierailut lähetetään myös suorana lähetyksenä verkossa. Osoite lähetykseen löytyy nettisivulta www.utu.fi/e-keskus.

Luotu 10.11.2023 | Muokattu 10.11.2023