Puolueiden puheenjohtajat tentattavana eduskuntatutkimuksen keskuksen vaalisarjassa

26.01.2023

Vaaleissa 2019 eduskuntaan valittujen puolueiden puheenjohtajat vierailevat helmi-maaliskuussa Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksen vaalisarjassa. Puheenjohtajia tenttaavat yliopistolla vuorovedoin Eduskuntatutkimuksen keskuksen johtaja Markku Jokisipilä, erikoistutkija Kimmo Elo ja tutkimusavustaja Jaakko Koljonen. Tilaisuuksia voi seurata myös etänä.

Vaalisarjan avaa kristillisdemokraattien puheenjohtaja Sari Essayah perjantaina 3.2. kello 17.00 Turun yliopiston Publicum-rakennuksen Pub2 -salissa (Assistentinkatu 7)

Sarjaan on kutsuttu mukaan vuonna 2019 eduskuntavaaleissa vähintään yhden ehdokkaan saaneet puolueet. Tämä mahdollistaa vuosien 2019 ja 2023 vaaliohjelmien vertailun.

– Kaikkien puolueiden puheenjohtajat ovat lupautuneet mukaan sarjaan, mutta päivämääriä vielä sovitellaan, Markku Jokisipilä sanoo.

Aikojen varmistuttua tapahtumat on löydettävissä Turun yliopiston kalenterista www.utu.fi/tapahtumat sekä nettisivulta www.utu.fi/e-keskus.

Vaalisarjassa puolueiden puheenjohtajat pitävät aluksi 20 minuutin mittaisen alustuksen, jota seuraa eduskuntatutkimuksen Jokisipilän, Elon tai Koljosen puheenjohtajahaastattelu. Tapahtuman viimeisen kolmanneksen aikana yleisö pääsee tenttaamaan ehdokkaita.

– Näiden vaalien suuri kysymys, jonka myös puheenjohtajille esitämme, on julkisen talouden tasapainottaminen sekä velkaantumisen pysähdyttäminen, Jokisipilä sanoo.

Kimmo Elo nostaa teemaksi myös sote-uudistuksen.

– Puolueiden tulisi jotenkin ottaa kantaa siihen, miten tämän uudistuksen toteutumista seurataan tulevalla vaalikaudella ja ovatko he valmiita tarkastelemaan uudistusta ja tarvittaessa tekemään muutoksia, jos ongelmia nousee esille, Elo toteaa.

Keskusteluun noussevat myös luontokato ja siihen kytkeytyvät isot ilmastonmuutoskysymykset. Puolueet saanevat eteensä myös kysymyksen, millä tavoin ne aikovat edistää toimia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Pohdittavaksi nousee myös demokratian tila kokonaisuudessaan, onko demokratia rapautumassa ja jos on, miten sen perustaa puheenjohtajat aikovat vahvistaa.

Elo ennakoi myös, että keskusteluun nousevat Ukrainan sota ja Nato.

– Jos kysyttäisiin sitä, mistä teemoista toivoisin syntyvän keskustelua, se on Euroopan –  ja erityisesti EU:n – tulevaisuus, Elo sanoo.

Luotu 26.01.2023 | Muokattu 07.03.2023