Seminaari kertoo miten Saaristomeren tilaa voidaan kohentaa

05.03.2019

Itämeren ravinnekuorma vähenee, mutta Saaristomeren ei. Mistä tämä johtuu ja miten tilanteen voisi kääntää Saaristomeren kannalta paremmaksi? Näihin kysymyksiin saadaan vastaus maanantaina 11.3. kello 13.00 alkavassa kaikille avoimessa Saaristomeri-seminaarissa Turun yliopistolla.

Itämeren suojelukomission Helcomin kartat osoittavat Itämerta rehevöittävän fosforivaluman olevan suurinta Saaristomerellä sekä osassa Puolan edustan merialueita.

– Saaristomeren tilanne on merkittävästi huonompi kuin muualla Itämeren rannoilla, mutta meillä on myös tieto, miten voisimme muuttaa tilanteen, sanoo Saaristomeren tutkimuslaitoksen asemanjohtaja, dosentti Jari Hänninen.

Eri toimijoiden yhteisessä Saaristomeri-seminaarissa Saaristomeren tilasta ja keinoista sen parantamiseksi kertovat Helsingin yliopiston ympäristöekonomian professori Markku Ollikainen, ympäristöministeriön erityisasiantuntija Jan Ekebom sekä Varsinais-Suomen Ely-keskuksen johtava asiantuntija Janne Suomela.

Tapahtuman avaavat ja juontavat Kaarinan lukion ja Turun suomalaisen yhteiskoulun lukion luonnontiedelinjan oppilaat.

Seminaari järjestetään maanantaina 11.3.2019 kello 13.00 alkaen Turun yliopiston Publicum-rakennuksen (Assistentinkatu 7) Mauno Koivisto -salissa. Tilaisuus on kaikille avoin ja kasarmialueen parkkipaikoilla on vapaa pysäköinti seminaarin ajan.

Luotu 05.03.2019 | Muokattu 05.03.2019