Turun kampuksen lähiopetus keskeytetään ja tilat suljetaan opiskelijoilta määräajaksi

19.03.2021

Turun yliopiston koronajohto on päättänyt, että Turun kampuksen lähiopetus keskeytetään 5.4. asti pois lukien osa lääketieteellisen tiedekunnan välttämättömästä lähiopetuksesta. Päätös astuu voimaan 19.3. klo 15.00. Tänä aikana opiskelijoilla ei ole pääsyä Turun kampusrakennuksiin, ja myös Exam-tenttitilat ovat suljettuina. Päätös ei koske Turun yliopiston kampuksia Porissa ja Raumalla.

Turun yliopistossa opetus on tapahtunut korona-aikana pääosin etäyhteyksin. Vain välttämätöntä lähiopetusta on järjestetty ja siinä on käytössä tiukka ryhmäkokorajoitus.

Lähiopetuksen keskeyttämisellä ja tilojen käytön rajoituksilla pyritään edesauttamaan turkulaisopiskelijoiden keskuudessa levinneiden koronatartuntaketjujen katkaisemista.

– Otamme koronatilanteen äärimmäisen vakavasti ja haluamme varmistaa, että lähiviikkoina kampuksellakin liikkuu mahdollisimman vähän väkeä. Nyt tarvitaan kaikkien yhteistyötä ja yhteisten sääntöjen noudattamista, jotta saamme tartuntaketjut katkaistua. Opiskelijoille järjestetään tehostetusti tukea ja ohjausta tässä poikkeuksellisessa tilanteessa, Turun yliopiston rehtori Jukka Kola sanoo.

Yliopiston koronajohto päättää ja tiedottaa ennen pääsiäistä rajoitusten mahdollisesta jatkamisesta pääsiäisen jälkeen.

Seuraavat toimet astuvat voimaan 19.3. klo 15 ja ovat voimassa ainakin 5.4. asti:

• Lähiopetus ja tilojen omaehtoinen käyttö keskeytetään. Lääketieteellinen tiedekunta voi päättää sellaisen välttämättömän lähiopetuksen jatkamisesta, jolla on merkitys ammattipätevyyden saavuttamisessa.
  • Exam-tenttitilat suljetaan.
  • Opiskelijoiden kulkuoikeudet kampusrakennuksiin katkaistaan. Välttämättömässä lääketieteen lähiopetuksessa kulkuoikeudet pidetään voimassa. Opiskelijajärjestöt voivat sopia välttämättömästä käynnistä tiloihinsa erikseen tilapalveluiden kanssa

Käynnissä oleva opetus jatkuu etäopetuksena. Tutkimus ja muu yliopiston toiminta jatkuu kampuksella siltä osin kuin se on välttämätöntä hoitaa lähityönä. Voimassa ovat tältä osin koronavalomallin punaisen valon rajoitukset.

> Yliopiston ohjeet koronavirustilanteessa

> Kansainvälisillä korkeakouluopiskelijoilla yli 70 koronatartuntaa Turussa (18.3.2021)

Mahdolliset lisätietotiedustelut ja kysymykset pyydetään ensisijaisesti lähettämään sähköpostitse osoitteeseen koronainfo@utu.fi.

Luotu 19.03.2021 | Muokattu 31.03.2021