Turun yliopisto ja Singapore Maritime Institute jatkavat yhteistyötään mereen ja merenkulkuun liittyvässä tutkimuksessa

14.10.2021

Turun yliopisto ja Singapore Maritime Institute (SMI) uusivat Memorandum of Understanding (MoU) -sopimuksensa yhteistyöstä, jonka tavoitteena on yhdessä edistää ja kehittää mereen ja merenkulkuun liittyvää tutkimus- ja kehitystoimintaa.

Sopimuksen allekirjoittivat tahoillaan Singapore Maritime Instituten johtaja Tan Cheng Peng ja Turun yliopiston rehtori Jukka Kola. Sopimus virallistettiin 14.10.2021 SMI Forum 2021 -tilaisuudessa Singaporessa.

– Olemme erittäin tyytyväisiä tutkimuskumppanuutemme jatkumisesta, jonka ansiosta voimme syventää Singaporen ja Suomen merialan tutkimusyhteisöjen yhteistyötä ja yhdessä kehittää tutkimus- ja kehitystoimintaamme. Odotan hedelmällistä yhteistyötä Singapore Maritime Instituten ja Turun yliopiston välillä, Tan Cheng Peng sanoo.

Yksi yhteistyön tuloksista on Maritime Innovation Camp -innovaatioleirit, jotka on järjestetty Singaporessa vuosina 2018 ja 2020. Leirien tavoitteena on ollut herättää opiskelijoiden kiinnostusta merialan innovaatiotoimintaa kohtaan ja samalla tarjota yrityskumppaneille innovatiivisia ratkaisuja sekä osallistua merisektorin innovatiiviseen yhteiskehittämiseen ja alan innovaatioekosysteemin rakentamiseen Suomessa ja Singaporessa.

– Turun yliopiston arvostaa suuresti yhteistyötä Singepore Maritime Instituten kanssa. Yhteistyö hyödyttää merialan tutkimusyhteisöjä ja merisektoria laajemmin molemmissa maissa. Viemme ilolla yhteistyömme SMI:n kanssa uuteen vaiheeseen. Meillä Turun yliopistossa tehdään yhä vahvempaa monitieteistä mereen liittyvää tutkimusta meren ja merenkulun temaattisessa kokonaisuudessamme, ja lisäksi meillä on nykyään myös teknillisen tiedekunnan osaaminen mukana kokonaisuudessa, sanoo Turun yliopiston tutkimuksesta vastaava vararehtori Kalle-Antti Suominen.

MoU-sopimuksen mukaan Turun yliopisto ja Singapore Maritime Institute syventävät seuraavien viiden vuoden aikana olemassa olevia aloitteita ja kehittävät uusia tutkimusaktiviteetteja pitääkseen yllä merisektorin tutkimus- ja kehitysyhteistyötä Suomen ja Singaporen välillä.

Luotu 14.10.2021 | Muokattu 14.10.2021