Turun yliopisto perustaa yliopistopedagogiikan keskuksen UTUPEDAN

21.12.2020

Tammikuun alussa Turun yliopistossa aloittaa toimintansa UTUPEDA yliopistopedagogiikan keskus, jonka tehtävänä on monitieteinen yliopistopedagogiikan tutkimus sekä tutkimukseen perustuvan koulutuksen tarjoaminen ja kehittäminen. Keskus tarjoaa opetusta sekä suomeksi että englanniksi.

Yliopistopedagogiikkaa on tutkittu ja kehitetty ja sen taitoja on koulutettu henkilökunnalle jo pitkään useiden eri yksiköiden taholta. Nyt nämä kaikki kootaan yhteisen sateenvarjon alle.

– UTUPEDA-keskuksen perustaminen vahvistaa yliopistopedagogiikan tutkimusta ja uuden strategiamme toteuttamista Turun yliopistossa. Vahva yliopistopedagoginen osaaminen on opetuksemme edelläkävijyyden ja laadun tae, koulutuksesta vastaava vararehtori Piia Björn sanoo.

UTUPEDAn tehtäviin kuuluu yliopistokoulutuksen, eli oppimisen, opetuksen ja ohjauksen, kehittäminen ja tutkimus sekä pedagoginenkoulutus.

– Keskuksen perustaminen vahvistaa Turun yliopiston kilpailukykyä. Koulutuksemme laatu perustuu yliopistopedagogisiin taitoihin sekä tutkimukseen. Keskuksen myötä me voimme aiempaakin vahvemmin innovoida uusia oppimismenetelmiä ja opetusmuotoja, uuden keskuksen suunnitteluryhmässä toiminut lääketieteellisen tiedekunnan varadekaani Sanna Salanterä sanoo.

Uusi keskus edesauttaa Turun yliopiston uuden strategian toteuttamista. Yliopiston uuden strategian mukaan kaikilla uusilla opettajilla pitää olla tai heidän pitää kahden vuoden sisällä hankkia vähintään 10 opintopisteen laajuiset yliopistopedagogiikan opinnot.

– Rakennamme yliopistopedagogiikan oppimispolkuja eri lähtökohdista tuleville: tohtorikoulutettaville, joilla ei ole vielä opettajan tehtäviä ja niille, joilla on sekä opettajille ja ohjaajille, joilla ei vielä ole yliopistopedagogiikan opintoja tai jotka haluavat täydentää taitojaan. Koulutuspolkumme mahdollistavat jatkuvan oppimisen yliopistopedagogiikan alalla, keskuksen johtajaksi nimetty yliopistopedagogiikan professori Mari Murtonen sanoo.

Luotu 21.12.2020 | Muokattu 22.12.2020