Turun yliopisto rahoittaa väitöskirjatutkijoita – haku aukeaa 29.8.

26.08.2022

Turun yliopistossa on haettavana 29.8.2022 - 16.9.2022 noin viisikymmentä 1.1.2023 alkaen täytettävää väitöskirjatutkijan määräaikaista työtehtävää. Paikkoja voivat tavoitella sekä nykyiset väitöskirjatutkijat että samassa haussa tohtorintutkinnon opiskeluoikeutta hakevat.

Tohtorikoulutusta yliopistossa koordinoi Turun yliopiston tutkijakoulu (UTUGS). Yliopistossa toimii 16 tohtoriohjelmaa, ja tohtorikoulutus kattaa kaikki Turun yliopiston kahdeksan tiedekunnan tutkimusalat. Viimeisimpänä uutena pääaineena aloitti vuoden 2022 alusta terveystaloustiede. Terveystaloustieteen koulutus järjestetään yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan kliinisen laitoksen ja kauppakorkeakoulun taloustieteen laitoksen yhteistyönä.

Turun yliopiston tutkijakoulu rahoittaa vuosittain noin 190 väitöskirjatutkijan tehtävää, joista neljäsosa avautuu syksyn haussa. Lisäksi lähes 200 väitöskirjatutkijaa työskentelee vuosittain yliopistossa tehtävien projektien rahoituksella.

– Tällä viikolla julkaistussa yliopiston tutkimuksen arvioinnissa (RAE) arviointipaneeli oli tyytyväinen tutkijakoulun toimintaan yleensä, mutta suositteli vahvasti rahoituksen lisäämistä väitöskirjatutkijoille, kertoo tutkijakoulun johtaja Pirjo Nuutila. – Paneelilla oli myös ehdotuksia siitä, miten ulkopuolista rahoitusta vaikkapa vihreän siirtymän ympärillä tehtävään väitöskirjatutkimukseen kannattaisi etsiä. Tulemme yhdessä tohtoriohjelmien kanssa syksyn aikana työstämään tätä lisää, Nuutila jatkaa.

Tutkijakoulun kantavia arvoja ovat monialaisuuden lisäksi muun muassa kansainvälisyys sekä laadukas ohjaus ja opetus. Monilla väitöskirjatutkijoilla on tavoitteena tutkijanura akateemisessa ympäristössä, mutta tutkijakoulutusta tarvitaan ja arvostetaan enenevästi yhteiskunnan monissa muissakin tehtävissä. Tohtorintutkinnon tarkoituksena on antaa valmiudet monenlaisiin vaativiin asiantuntijatehtäviin. Siksi viime vuosina UTUGS:n koulutuskokonaisuuksiin on lisätty yleisiä asiantuntijuuden kehittymistä tukevia opintoja sekä kehityskeskustelut ja uraohjausta. Lisäksi muun muassa UNICOM-hankkeessa kehitellään työkaluja ja malleja tukemaan erityisesti kansainvälisten osaajien työllistymismahdollisuuksia laajemmin yhteiskunnan eri sektoreille.

– Toivottavasti saamme tämänkin syksyn haussa paljon laadukkaita hakemuksia, päättää tutkijakoulun johtaja Pirjo Nuutila.

Luotu 26.08.2022 | Muokattu 26.08.2022