Turun yliopisto suosituin korkeakoulu kevään yhteishaussa

31.03.2022

Korkeakoulujen kevään toinen yhteishaku päättyi 30.3.2022. Turun yliopisto on ensimmäistä kertaa suosituin korkeakoulu hakijamäärällä laskettuna. Turun yliopistoon hakemuksen jätti yhteensä 29 504 hakijaa.

Turun yliopistoon haki kevään yhteishaussa yhteensä 29 504 hakijaa, joista ensisijaisia hakijoita oli 9221. Viime keväänä Turun yliopistoon haki kolmanneksi eniten kaikista korkeakouluista, silloin hakemuksen jätti 31 511 hakijaa, joista 9685 oli ensisijaisia.

Yhteishaussa yksittäinen hakija voi valita usean hakukohteen. Kaiken kaikkiaan hakemuksia tuli Turun yliopistoon 39 231. Viime keväänä hakemuksia jätettiin ennätysmäärä, hieman yli 40 000.

- Tiedekunnat, opiskelijalähettiläämme, viestintä ja hakijapalvelut ovat kaikki tehneet loistavaa työtä. Tämä hieno saavutus on koko yliopiston yhteinen, koulutuksesta vastaava vararehtori Piia Björn iloitsee.

Ensimmäistä kertaa hakukohteena ollut lääketieteellisen tekniikan ja terveysteknologian tutkinto-ohjelma oli diplomi-insinöörikoulutuksista toiseksi suosituin tietotekniikan jälkeen. Uuteen koulutukseen tuli 502 hakemusta. Myös matematiikan, fysiikan tai kemian aineenopettajan ja luokanopettajan sekä erityisopettajan uudet koulutusohjelmat kiinnostivat hakijoita.

Kolmen kärjessä tutut alat

Turun yliopiston suosituin kohde oli jälleen Turun kampuksen kauppatieteet 5530 hakijalla. Toiseksi suosituin kohde, lääketiede, sai 4183 hakijaa ja oikeustiede 3612 hakijaa. Psykologiaan haki 2844 henkilöä.

Suhteellisesti eniten hakijamääriä kasvatti Porin yksikön digitaalisen kulttuurin, maiseman ja kulttuuriperinnön tutkinto-ohjelma, johon tuli yli kaksinkertainen määrä hakijoita viime kevääseen verrattuna. Myös italian kieli, geologia ja materiaalitekniikka kasvattivat hakijamääriään merkittävästi.

- Vaikka valtakunnallisesti hakija- ja hakemusmäärät laskivatkin, Turun yliopistolla lasku oli muihin suosituimpiin korkeakouluihin verrattuna pienempää. Olemme sijoituksestamme todella kiitollisia, Björn sanoo.

Korkeakoulujen yhteishaussa oli yhteensä lähes 138 000 hakijaa, joka on noin 20 000 hakijaa vähemmän kuin keväällä 2021. Aloituspaikkoja yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa on yhteensä 52 915.

Luotu 31.03.2022 | Muokattu 31.03.2022