Turun yliopiston diagnostiikan tutkijoille kansainvälisiä tiedepalkintoja

24.05.2023

Turun yliopistossa diagnostisia testejä kehittäville tutkijoille Rami Aallolle ja Shruti Jainille myönnettiin kansainväliset tiedepalkinnot sydäninfarkti- ja syöpädiagnostiikkaa kehittävistä tutkimuksista.

Teknilliseen tiedekuntaan kuuluvan bioteknologian laitoksen biotekniikan yksikössä on tehty 1990-luvulta alkaen uraauurtavaa tutkimustyötä diagnostisten testien kehityksen parissa. Yksikössä on kehitetty testimenetelmiä ja luotu uudenlaisia leimateknologioita sekä sitojamolekyylejä, joilla erilaisista näytteistä pystytään havaitsemaan erilaisia molekyylejä. Yksikössä on myös selvitetty mm. miten proteiinien erilaiset molekyylirakenteet auttavat diagnosoimaan sairauksia.

Yksikössä on tehty innovaatioita, joita hyödynnetään esimerkiksi sairaalalaboratorioissa käytössä olevissa infektiotesteissä ja suoraan kuluttajille myytävässä sinilevätestissä. Laboratoriodiagnostiikka on vahvasti kasvava terveysteknologian ala niin globaalisti kuin Suomessa ja alan teollisuus on merkittävä työllistäjä erityisesti Turun alueella.

Tällä viikolla diagnostiikan, sairaalakemian ja laboratoriolääketieteen asiantuntijat ovat kokoontuneet Roomaan alan kansainväliseen EuroMedLab-kongressiin, johon osallistuu paikan päällä yli 9000 osallistujaa ja virtuaalisesti vielä enemmän. Kongressin yhteydessä jaetaan seitsemän kliinisen kemian ja laboratoriolääketieteen Euroopan järjestön palkintoa alan merkittävistä saavutuksista.

Maanantaina 22.5.2023 peräti kaksi näistä palkinnoista myönnettiin Turun yliopiston biotekniikan yksikön tutkijoille. Palkinnot vastaanottivat väitöskirjatutkijat Rami Aalto ja Shruti Jain.

Rami Aalto ja Shruti Jain palkintojensa kanssa.

Rami Aalto vastaanotti palkinnon merkittävästä tieteellisestä saavutuksesta sydän- ja verisuonitautien saralla. Palkinto myönnettiin kardiologian alan huippulehdessä marraskuussa 2022 julkaistun tieteellisen artikkelin perusteella. Artikkelissa kuvattiin biotekniikan yksikössä kehitetty uudenlainen verinäytetesti, joka Turun yliopistollisen sairaalan sydänkeskuksen kanssa toteutetun tutkimuksen mukaan voi merkittävästi tehostaa sydäninfarktidiagnostiikkaa.

Shruti Jain palkittiin erinomaisesta tutkimuksesta, jossa on osoitettu uuden laboratoriotestin potentiaali syöpädiagnostiikan parantamisessa. Palkinnon myöntöperusteena oli kansainvälisessä syöpätutkimuksen lehdessä lokakuussa 2022 julkaistu artikkeli, jossa kuvattiin, miten biotekniikan yksikössä kehitetyt proteiinien syöpäspesifisiä sokeroituja muotoja mittaavat testit parantavat munasarjasyövän diagnostiikkaa.

- Olemme erittäin ylpeitä väitöskirjatutkijoidemme saavutuksista. Palkittuihin tutkimuksiin on toki osallistunut myös joukko muita tutkijoita. On hienoa saada tunnustusta biotekniikan yksikössä toteutettavalle tutkimukselle. Osastomme laboratoriodiagnostiikan koulutus on vahvasti sidottu tutkimukseen ja yliopisto-opiskelijat pääsevät jo opintojen aikana tutustumaan tutkimusryhmissä tehtävään tutkimustyöhön, toteaa biotekniikan apulaisprofessori Saara Wittfooth.

Luotu 24.05.2023 | Muokattu 25.05.2023