Turun yliopiston opiskelijat pelastamassa Itämerta kansainvälisen kilpailun tutkimusprojektissa

28.07.2021

Turun yliopiston Aboa-joukkue osallistuu kansainväliseen synteettisen biologian kilpailuun. Tutkimusprojektin tavoitteena on vähentää Itämereen päätyvän lääkejätteen määrää.

Aboa-joukkue
Aboa-joukkue. Kuva: Waltteri Hatulainen (keskellä)

Turun yliopiston opiskelijoista koostuva poikkitieteellinen Aboa-joukkue osallistuu tänä vuonna kansainväliseen synteettisen biologian iGEM-kilpailuun. He organisoivat omaa tutkimusprojektiansa, jonka tavoitteena on vähentää Itämereen päätyvän lääkejätteen määrää.

International Genetically Engineered Machine, eli lyhyemmin iGEM, on samannimisen yhdysvaltalaisen organisaation järjestämä kilpailu, jossa opiskelijat ympäri maailman hakevat ratkaisuja omista yhteisöistään löytyviin ajankohtaisiin ongelmiin synteettisen biologian keinoin. Kilpailu on kalenterivuoden mittainen ja pitää sisällään monenlaista tehtävää kuten työskentelyä laboratoriossa, rahoituksen hankkimista, yhteistyötä asiantuntijoiden ja yritysten kanssa sekä tieteen popularisointia.

Poikkitieteellinen Aboa-joukkue pyrkii kehittämään jätevedenpuhdistamon teknologiaa

Vuoden 2021 Aboa-joukkue on vasta toinen turkulainen iGEM-kilpailuun osallistuva joukkue. Tänä vuonna Aboassa on yhdeksän jäsentä, ja he opiskelevat yhteensä viittä eri alaa sekä kandi- että maisterivaiheessa. Joukkueessa ovat edustettuina biokemia, biolääketiede, biotekniikka, kemia ja terveysteknologia. Jokainen joukkueen jäsen tuo mukanaan projektiin omat vahvuutensa alansa edustajana, mutta myös kunkin jäsenen tietämystä vapaa-ajan aktiviteeteista voidaan käyttää hyödyksi. Esimerkiksi joukkueen jäsenen Waltteri Hatulaisen valokuvaamisharrastus on osoittautunut erittäin tärkeäksi osaksi iGEM-projektia.

Vuoden 2021 Aboa-joukkueen tutkimusprojekti keskittyy tarkastelemaan tulehduskipugeeleissä käytettävää yhdistettä nimeltä diklofenaakki.

-Sitä päätyy ihmisen toiminnan seurauksena Itämereen aiheuttaen haittaa sen eliöille, eikä Turun seudun jäteveden puhdistuksessa pystytä poistamaan sen kokonaismäärästä kuin vain neljännes, kertoo joukkueen jäsen Julia Pyysalo.

Tutkimusprojektin avulla pyritäänkin kehittämään uutta teknologiaa jätevedenpuhdistamon ongelmien ratkaisemiseksi.

-Projektimme tavoitteena on tehdä vertailevaa tutkimusta eräänlaisten lakkaasientsyymien toiminnasta. Pyrimme löytämään sellaisen entsyymin, joka näyttää lupaavia tuloksia diklofenaakin hajottamisessa vähemmän haitallisiin muotoihin. Loppujen lopuksi haluaisimme edesauttaa sellaisen teknologian kehittämistä, joka voitaisiin ottaa käyttöön Kakolanmäen jätevedenpuhdistamolla diklofenaakkiongelman ratkaisemiseksi, jatkaa toinen joukkueen jäsen Malin Eriksson.

iGEM-kilpailu huipentuu marraskuussa tänä vuonna poikkeuksellisesti etänä järjestettävään Jamboree-tapahtumaan, jonka aikana omaa tutkimusprojektia esitellään muille joukkueille ja tuomaristoille konferenssinomaisesti. Tuomarit päättävät kunkin sarjan voittajat ja ne julkaistaan kilpailun nettisivuilla. Aboa-joukkueen matkaa voi myös seurata Instagramista ja lisätietoa löytää joukkueen omilta nettisivuilta

Luotu 28.07.2021 | Muokattu 12.08.2022