Turun yliopiston promootiossa vihitään 200 tohtoria ja 15 kunniatohtoria

23.05.2022

Turun yliopisto järjestää perjantaina 27.5.2022 kaikkien tiedekuntien yhteisen tohtoripromootion. Promootioakti alkaa klo 11 Logomossa ja juhlaa voi seurata myös striimin välityksellä. Promootiokulkuetta Tuomiokirkolle voi seurata jokirannassa noin klo 15 alkaen (säävaraus).

Toukokuussa Turun yliopisto juhlistaa tohtoreitaan ja kunniatohtoreitaan perinteisessä promootiossa.

Kaksipäiväiset juhlallisuudet alkavat jo torstaina 26.5., jolloin promovendit valmistautuvat seuraavan päivän promootioaktiin teroittamalla miekkansa miekanhiojaisissa Ruissalon Tapahtumatelakalla. Varsinaisena promootiopäivänä perjantaina 27.5.  järjestetään klo 11 promootioakti, jossa tohtoreiksi vihittäville promovendeille ojennetaan tohtorinhatut ja miekat. Vihkimisen jälkeen akateeminen kulkue siirtyy jokirantaa pitkin Tuomiokirkkoon juhlajumalanpalvelukseen.

Koronapandemian vuoksi siirtyneessä promootiossa vihitään 200 Turun yliopistossa väitellyttä tohtoria. Lisäksi vihitään 15 kunniatohtoria. Kunniatohtoreiksi vihitään tiedekuntien nimeämiä henkilöitä tunnustuksena tieteellisten ansioiden, Turun yliopiston kanssa tehdyn yhteistyön tai yhteiskunnallisen vaikuttavuutensa vuoksi.

Promootion juhlamenojen ohjaaja on professori Anne Kovalainen ja yliairut professori Janne Salminen.

Promootion ohjelma

Torstaina 26.5.

Klo 18  Miekanhiojaiset Ruissalon Tapahtumatelakalla. Promovendit valmistautuvat promootioon teroittamalla miekkansa tahkoilla, joita airuet kostuttavat kuohuviinillä. Miekat hiotaan promovointijärjestyksessä, kunniatohtorit ensin.

Perjantaina 27.5

Klo 11 promootioakti Logomossa. Akti alkaa akateemisen kulkueen saapumisella, jossa rehtorit, yliopiston professorikunta, promoottorit, vihittävät kunniatohtorit ja tohtorit saapuvat saliin. Sen jälkeen kunniatohtorit ja promovendit saavat kukin vuorollaan hatun, miekan ja diplomin. Promovointi tapahtuu tiedekunnittain. Promootioaktia on mahdollisuus seurata striimin välityksellä klo 11.15 alkaen.

Noin klo 15.00-15.15 alkaen akateeminen kulkue jokirannassa (säävaraus).  Vihkimisen jälkeen promovendit ja kunniatohtorit siirtyvät Logomosta jokirantaan, jossa akateeminen kulkue kävelee Turun kaupunginteatterilta tuomiokirkolle. Yleisö voi seurata kulkuetta jokirannassa teatterisillan ja Tuomiokirkon välisellä matkalla.

Huom! Kulkueen lähtö saattaa viivästyä ilmoitetusta ja lisäksi kulkueella on säävaraus. Promootiokulkue perutaan mikäli iltapäiväksi on luvassa kovan sateen riski.

Noin klo 15.30-16.00 alkaen ekumeeninen promootiojumalanpalvelus Turun tuomiokirkossa ja tunnustukseton tilaisuus Taidehallissa

Klo 19 juhlallisuudet huipentuvat promootioillallisilla Logomossa

Promootiojuhlallisuudet edustavat akateemisten perinteiden jatkuvuutta. Tämän arvokkaimman tieteellisen juhlan traditiot juontavat vuosisatojen takaa vanhoista eurooppalaisista akateemisista seremonioista. Ensimmäinen Turun yliopiston kaikkien tiedekuntien tohtoripromootio pidettiin vuonna 1927.

Luotu 23.05.2022 | Muokattu 01.06.2022