Tutkijat löysivät uutta tietoa syöpäsolujen liikkeiden säätelystä

18.08.2020

PIM-kinaasit ovat syöpäsolujen kasvua ja leviämistä edistäviä entsyymejä. Turun yliopiston tutkijat ovat löytäneet uutta tietoa siitä, miten PIM-kinaasit tehostavat syöpäsolujen liikkuvuutta säätelemällä solun tukirangan aktiinisäikeiden muodostumista. Tulokset antavat myös toivoa siitä, että kehitteillä olevat PIM-estolääkkeet voisivat hillitä syövän etäpesäkkeiden muodostumista.

Syöpäpotilaiden henkiinjäämisen kannalta kriittistä on se, pysyvätkö syöpäsolut paikoillaan vai lähtevätkö ne liikkeelle muodostamaan etäpesäkkeitä luihin ja muihin elintärkeisiin kudoksiin. Jotta haitallisten etäpesäkkeiden muodostumista osataan lääkeainein estää, tarvitaan lisää tietoa syöpäsolujen liikkuvuuteen vaikuttavista tekijöistä.

– Olimme jo aiemmin havainneet PIM-kinaasien edistävän ja PIM-estolääkkeiden hidastavan eturauhassyöpäsolujen liikkuvuutta, mutta nyt löysimme havaintojamme selittävän uuden vaikutusmekanismin, kertoo tutkimusryhmän vetäjä, dosentti Päivi Koskinen Turun yliopiston biologian laitokselta.

Solun moottorina toimivat solun tukirangan aktiinisäikeet, jotka vuoroin pitenevät ja vuoroin lyhenevät, jollei säikeiden päihin kiinnity niiden prosessointia hidastavia proteiineja.

– Osoitimme PIM-kinaasien fosforyloivan yhtä tällaista proteiinia ja siten estävän sen kiinnittymistä aktiinisäikeisiin, jolloin niiden prosessointi tehostui samoin kuin solujen liikkuvuus, kertoo käytännön kokeista päävastuussa ollut ryhmän jäsen, FT Niina Santio.

– PIM-estolääkkeillä sen sijaan oli päinvastainen vaikutus, jolloin solut takertuivat toisiinsa ja jäivät junnaamaan paikoilleen.

Videoabstrakti havainnollistaa tulokset

Cell Communication and Signaling -lehdessä julkaistut tutkimustulokset auttavat ymmärtämään sekä PIM-kinaasien että niihin kohdistuvien täsmälääkkeiden vaikutuksia.

Kirjallisen yhteenvedon ja graafisen abstraktin lisäksi tutkimusryhmä käytti ensimmäistä kertaa videoabstraktia tulostensa esittelemiseen.

– Visuaalinen abstrakti on oiva keino tiivistää tutkimuksen keskeinen sanoma yhteen kuvaan, jolla houkutella lukijoita tutustumaan julkaisuun tarkemminkin. Nyt meille tarjoutui tilaisuus koota tulokset myös lyhyeksi tietoiskuvideoksi, jonka lehden asiantunteva tiimi työsti lopulliseen muotoonsa, kuvailee Päivi Koskinen.

> Tutkimusartikkeli Cell Communication and Signaling -lehdessä

> Tutkimusryhmän verkkosivut