BioCity Symposium tuo Turkuun immunologian huiput

17.08.2022

BioCity Symposiumin teema, immunologia, on herättänyt suurta mielenkiintoa. Symposiumiin, joka järjestetään 25.-26. elokuuta, on ilmoittautunut yli 400 osanottajaa. Tapahtuman pääpuhuja on vuonna 2019 Nobelin lääketieteen palkinnon saanut Sir Peter Ratcliffe.

BioCity-organisaatio valitsi tämän vuotisen BioCity Symposiumin kanssajärjestäjäksi InFLAMES-lippulaivan. InFLAMES on Suomen Akatemian tukema hanke, joka kokoaa yhteen Turun yliopistojen immunologisen osaamisen ja kehittää huippututkimukseen perustuvia immunologisia lääkehoitoja ja diagnostiikkamenetelmiä. InFLAMESin johtaja on akateemikko Sirpa Jalkanen

BioCity Turun tieteellinen johtaja, professori Klaus Elenius odottaa symposiumilta kattavaa katsausta immunologisen tutkimuksen nykytilaan. Aiheelle on kysyntää, sillä ihmisen puolustusjärjestelmää tutkiva immunologia on muuttamassa sairauksien hoitoa ennennäkemättömällä tavalla.

– Esimerkiksi moniin syöpiin immunologiset lääkkeet ovat tuoneet vaihtoehtoja, jotka todella toimivat.  Murros, jonka olemme sillä suunnalle nähneet, on harvinainen hyppäys mille tahansa lääketieteen alueelle, Elenius toteaa.

Symposiumin pääpuhuja Sir Peter Ratcliffe esittelee yleisölle Nobel-palkintoon johtaneen hypoksiatutkimuksensa. Hän selvitti yhdessä kahden muun tutkijan kanssa, kuinka solut reagoivat hapenpuutteeseen. Löydöllä on merkitystä muun muassa sydäntaudeissa ja anemiassa, mutta hypoksia liittyy myös tulehdustauteihin, joissa kudoksiin syntyy puutetta hapesta. Ennakkotiedoista poiketen Ratcliffe puhuu symposiumissa torstaina 25.8. kello 16.15.

Symposiumin muina puhujina on kahden päivän aikana maailmanluokan immunologeja, mukaan lukien Stanfordin yliopiston professorit Eugene Butcher ja Lawrence Steinman. Suomalaista tutkijakuntaa ohjelmassa edustaa akatemiatutkija Maija Hollmén, joka on ryhmineen kehittänyt immuunipuolustusta vahvistavan beksmarilimabi vasta-ainelääkkeen syöpiin.

Immuno-onkologisten näköalojen lisäksi BioCity Symposiumissa nousevat esiin muun muassa immunologisen tutkimuksen havainnot neurologisissa sairauksissa, kuten MS-taudissa ja Alzheimerin taudissa. Olisiko näihin sairauksiin kehitettävissä nenän kautta annettava immunologinen lääke, tätä aihetta sivuaa luennossaan professori Howard. L. Weiner Harvardin yliopistosta.

Symposiumissa kuullaan useita InFLAMESin vierailevia professoreita. Heistä Karoliinisen Instituutin professori Petter Brodin syventyy esityksessään siihen, kuinka ihmisen puolustusjärjestelmä alkaa rakentua jo yksilön varhaisimmissa vaiheissa.

Vuodesta 1991 lähtien järjestetty BioCity Symposium on Turun bio- ja molekyylilääketieteilijöiden tärkein vuosittainen kokoontuminen. Symposiumin järjestäjä BioCity Turku -organisaatio tukee bio- ja molekyylitieteiden tutkimusta Turun yliopistossa ja Åbo Akademissa. Tapahtumapaikkana on BioCityssä sijaitseva Mauno-konferenssikeskus.

Luotu 17.08.2022 | Muokattu 17.08.2022