Biodiversiteettitutkimuksen professori Ilari E. Sääksjärvi jatkaa Suomen Luontopaneelissa kaudella 2024-2027

19.12.2023

Valtioneuvosto asetti 14. joulukuuta Luontopaneelin seuraavalle nelivuotiskaudelle 2024–2027. Puheenjohtajaksi valittiin professori Janne Kotiaho Jyväskylän yliopistosta. Suomen Luontopaneeli tuottaa luonnon monimuotoisuutta koskevaa tieteellistä tietoa päätöksenteon tueksi.

Suomen Luontopaneeliin nimettiin 15 tutkijaa korkeakouluista ja tutkimuslaitoksista.

Luontopaneelin asema vahvistettiin kesäkuun alussa voimaan tullessa luonnonsuojelulaissa. Luontopaneelin tehtävä on lain mukaan tuottaa, koostaa ja eritellä tieteellistä tietoa luonnon monimuotoisuutta koskevien politiikkatoimien suunnittelua, toimeenpanoa, seurantaa ja päätöksentekoa varten. Luontopaneeli voi antaa lausuntoja luonnon monimuotoisuuteen vaikuttavista suunnitelmista ja muista asiakirjoista. Luontopaneeli voi tuottaa myös muita selvityksiä ja materiaaleja, joista se viestii tarpeen mukaan yleisölle ja päätöksentekijöille.

Luontopaneelin nykyinen toimikausi jatkuu 31.12.2023 asti ja uudet jäsenet aloittavat työnsä ensi vuoden alussa. Luontopaneelin nykyinen varapuheenjohtaja, Turun yliopiston biodiversiteettitutkimuksen professori Ilari E. Sääksjärvi, jatkaa paneelissa.

Jäsenten haku uudelle kaudelle oli käynnissä syys-lokakuun vaihteessa. Ympäristöministeriö lähetti yliopistoille, tutkimuslaitoksille ja paneelin tehtävän kannalta relevanteille ammattikorkeakouluille pyynnön nimetä jäseniä ja sai 30 jäsenehdotusta. Puheenjohtajana jatkaa Jyväskylän yliopiston ekologian professori Janne Kotiaho.

– Luontopaneelin tarjoamalla tiedeneuvonnalla on tärkeä rooli Suomen luontopolitiikan tieteellisen pohjan turvaamisessa, ja uudelle toimikaudelle nimitetyn paneelin asiantuntemus vastaa hyvin odotettavissa oleviin luontopolitiikan haasteisiin. Tiedeyhteisön ja päättäjien välinen vuoropuhelu palvelee koko yhteiskunnan etua. Tutkittuun tietoon pohjaavaa keskustelua luontokadon ratkaisuista tarvitaan nyt ehkä enemmän kuin koskaan, sanoo Luontopaneelin puheenjohtaja Janne Kotiaho.

Luontopaneeli toimii yhteistyössä muiden tiedepaneelien kanssa. Luontopaneelin lisäksi Suomen ilmastopaneeli on lakisääteinen tiedepaneeli. Valtioneuvosto asetti marraskuussa uuden Ilmastopaneelin kaudelle 2024–2027. Lisäksi Suomessa toimii Kestävyyspaneeli, Metsäbiotalouden tiedepaneeli ja Talouspolitiikan arviointineuvosto. Tänä syksynä aloitti myös ilmastolain mukainen Saamelainen ilmastoneuvosto, jossa on sekä tutkijoita että perinteisen tiedon haltijoita.

Luontopaneelin raportit ym. ovat vapaasti luettavissa paneelin kotisivuilla www.luontopaneeli.fi

Luotu 19.12.2023 | Muokattu 05.02.2024