Design Thinking -opintojaksolla ratkottiin tosielämän haasteita – Voittajajoukkueelta ratkaisu sairaaloiden lääkehävikkiin

18.01.2022

Nordplus-ohjelman rahoittama projekti Design thinking in health technology education – Design Future Health – Great sai jatkoa keväällä verkossa toteutetulle opintojaksolle, kun viime viikolla saatiin onnistuneesti päätökseen viikon mittainen intensiivijakso GREAT Design Thinking. Viikon päätteeksi opiskelijat saivat esittää omat muotoiluajatteluun pohjaavat ratkaisunsa tosielämän haasteisiin.

GREAT Design Thinking -intensiivijaksolle osallistui 16 opiskelijaa, opettajia sekä mentoreita Turun yliopistosta ja muista GREAT-yhteistyöverkoston yliopistoista Åbo Akademista, Oslon yliopistosta, Kaakkois-Norjan yliopistosta sekä Tartun yliopistosta.

Opiskelijat olivat tohtori- ja maisteriopiskelijoita ja heidät jaettiin monitieteisiin ryhmiin, joiden osallistujien pääaineina olivat muun muassa hoitotiede, lääketiede, biolääketiede, farmasia, tietotekniikka, terveysteknologia, kauppatiede sekä kauppatiede.

Ryhmät saivat ratkaistavakseen terveydenhuollosta kerätyt tosielämän haasteet, joita he ratkoivat Desing Thinking -prosessin mukaisesti intensiivijakson ajan. Design Thinkingin eli muotoiluajattelun lähtökohtana on tarkastella erilaisia ilmiöitä uusilla, luovilla tavoilla. Medisiinassa järjestettiin perjantaina 14.1.2022 symposium, jossa ryhmät esittivät työnsä ja ratkaisunsa.

Symposiumissa keynote-puheenvuoron piti erikoistutkija Pekka Stenholm ja paikan päälle oli kutsuttu panelistit Eeva Rainio (GREAT-verkosto, Turun yliopisto), Riitta Danielson-Ojala (Turun yliopistollinen keskussairaala), Thomas Lemström (SPARK Finland) sekä Hanna Halme (Science Park Turku) jotka arvioivat ja valitsivat voittajan ryhmien väliltä.

Voittajajoukkueella kiitelty esitys lääkejakeluratkaisusta

Kolme ryhmää esitteli symposiumissa työnsä ja ratkaisunsa, jotka koskivat hoitajien raskasta työtaakkaa, lääkkeiden viimeistä käyttöpäivää sekä potilaspalautteita.

Voittajaryhmän muodostivat Knut Kolstadbråten, Maria Potenza, Reetta Mustonen, Mohammed Sunoqrot sekä Alberto Hernandez. He saivat ratkaistavakseen haasteen sairaalasta, jossa ongelmana olivat osastoille kertyvät kalliit lääkkeet, joita ei saada käytettyä ennen viimeistä käyttöpäivää.

Voittajaryhmä esitteli Medsafe-nimisen lääkejakeluratkaisun, jonka ansiosta heille annettu haaste ratkaistiin innovatiivisesti hyödyntämällä ja yhdistämällä olemassa olevaa teknologiaa ja luomalla uusi lääkejakeluratkaisu sairaalan sisälle.

Paneelin puheenjohtaja Eeva Rainio julisti voittajaryhmän kuvaten, kuinka ryhmät olivat tehneet uskomattoman hienoa työtä etenkin siihen nähden, miten lyhyt aika heillä oli käytettävissä.

– Voittaja erottui kuitenkin esityksellään, joka oli niin ammattimainen, että sen olisi voinut mennä esittämään sairaalan johtokunnalle. Ryhmä toi selkeästi esille uuden lääkejakeluratkaisun vahvuudet ja oli huomioinut myös hankinnan aiheuttamat kustannusvaikutukset, Rainio sanoi.

Viikko päätettiin juhlallisesti kurssilaisten kesken innostavissa tunnelmissa. Kurssin järjestäjät Anni Pakarinen, Eriikka Siirala sekä Annika Nordberg hoitotieteen laitokselta keräsivät palautetta opiskelijoilta, joiden saattelemana kevään uutta kurssia Design-ajattelua potilaan parhaaksi – D.pop! odotetaan innolla.

Voittajaryhmään kuuluivat Knut Kolstadbråten (vas.), Maria Potenza, Reetta Mustonen, Alberto Hernandez sekä Mohammed Sunoqrot,Voittajaryhmään kuuluivat Knut Kolstadbråten (vas.), Maria Potenza, Reetta Mustonen, Alberto Hernandez sekä Mohammed Sunoqrot.

Luotu 18.01.2022 | Muokattu 19.01.2022