Digital Futures -profilaatio käynnistyi vauhdikkaasti

10.03.2017

Turun yliopiston Digital Futures -profilaation aloitusseminaari kokosi täyden luentosalin yliopistolaisia ja sidosryhmien edustajia käynnistämään poikkitieteellistä, digitaalisuutta hyödyntävää tutkimus- ja koulutusyhteistyötä. Seminaari järjestettiin osana Turku ICT Week -tapahtumakokonaisuutta.

​Digital Futures -profilaation aloitusseminaari järjestettiin 9.3.2017 ICT-talolla osana Turku ICT Week -tapahtumakokonaisuuden ohjelmaa. F-Securen tutkimusjohtaja Mikko Hyppönen puhui seminaarissa netin pimeästä puolesta täydelle Alpha-salille.

​Digitaaliset tulevaisuudet on yksi Turun yliopiston tutkimuksen temaattisista kokonaisuuksista. Nyt käynnistynyt Digital Futures profiloi tutkimusta tällä alueella.

Aloitusseminaarissa kuultiin digitaalisuuteen liittyviä ajankohtaisia asiantuntija-alustuksia. F-Securen tutkimusjohtaja Mikko Hyppönen puhui yleisölle netin pimeästä puolesta ja nosti esille datan hyödyntämiseen ja tietoturvaan liittyviä kysymyksiä. Matti Hämäläinen (DIMECC, China - Finland Strategic ICT Alliance) puhui Suomen mahdollisuuksista nousta kansainväliseen kärkeen esimerkiksi yksilöllisen terveydenhoidon alalla. Hämäläisen mukaan esimerkiksi maailman ensimmäinen merkittävä biopankki, Auria Biopankki, tarjoaa tähän ainutlaatuisia mahdollisuuksia. Toimitusjohtaja Juha Ylä-Jääski (Tekniikan Akatemia TAF) puolestaan puhui tutkimuksen ja innovaatioiden merkityksestä elämänlaadun parantamisessa.

Lisäksi tilaisuuden demo-osiossa esiteltiin mahdollisuuksia, joita Turun yliopiston tutkimus tarjoaa poikkitieteelliselle, digitaalisuutta hyödyntävälle tutkimukselle. Esimerkiksi nostettiin terveysdatan ja paikkatiedon yhdistäminen, joka tuo yhteen maantieteen ja geologian laitoksen, Auria Biopankin, oikeustieteellisen tiedekunnan ja kauppakorkeakoulun osaamista.

Data tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia uusille avauksille

Erikoistutkija Samu Kurki Auria Biopankista esitteli tilaisuudessa dataa, jossa on koottu postinumeroittain tietoa rintasyöpätapauksista sekä siitä, miten aggressiivisia ne ovat ja miten ne reagoivat hoitoihin. Tutkijatohtori Hanna Luhtala maantieteen ja geologian laitokselta näytti, miltä kerätyt tiedot näyttävät visualisoituna kartoille, ja kertoi paikkatieto-osaamisen mahdollisuuksista karttojen tulkinnassa ‒ miksi tietyillä alueilla tilastoissa näkyy jotain poikkeavaa. Maantieteen professori Risto Kalliola nosti esille sen, että tietojen yhdisteleminen tarjoaa mielenkiintoisia tutkimuskysymyksiä, mutta saattaa asettaa tutkijan tilanteeseen, jossa pitää miettiä toiminnan lainsäädännöiisiä reunaehtoja.

Oikeustieteen professori Tuomas Mylly korostikin, että sekä oikeustieteen tutkijoiden että käytännön juristien tulee datan hyödyntämisen suhteen ymmärtää laajasti eri oikeudet sekä myös se, millaisen tutkimuksen data mahdollistaa. Oikeustieteen professori Juha Lavapuro huomautti, että kun hyödynnetään tilastoja, tulee yksityiselämän suoja rakentaa sisään järjestelmään.

Yrittäjyyden professori Anne Kovalainen totesi seminaarin loppupuheenvuorossa, että tutkijoiden esittelemä esimerkki tiivistää mahdollisuudet, jotka rakentuvat monipuoliseen dataan.

‒ Meillä on täällä tietomassaa ja tietopohjaa, jolle on hyvä rakentaa merkittävää tutkimusta. Jaamme eri tieteenaloilla samat perusoletukset tieteentekemisen lähtökohdista, mikä mahdollistaa tieteidenvälisen tutkimuksen ja kiinnostavat avaukset, Kovalainen sanoi.

Digital Futures -profilaatio tarjoaa Turun yliopiston tutkijoille uuden polven laboratorion ja verkostoitumismahdollisuuksia digitaalisuuden alueella sekä mahdollisuuden tiivistää yhteistyötä kansallisesti ja kansainvälisesti muiden yliopistojen, tutkimuslaitosten, yritysmaailman ja viranomaisten kanssa. Digital Futures on saanut rahoitusta Suomen Akatemian Profi2-ohjelmasta, jonka avulla Suomen Akatemia tukee yliopistojen profiloitumista. www.digitalfutures.fi

TS

Luotu 10.03.2017 | Muokattu 10.03.2017