Etelä-Aasian yhteiskunta, kulttuuri ja politiikka -teoksen julkistustilaisuus pureutuu Intiaan

08.02.2023

Turun yliopiston Itä-Aasian tutkimus- ja koulutuskeskuksen sekä Yliopistojen Aasia-verkoston julkaiseman ”Etelä-Aasian yhteiskunta, kulttuuri ja politiikka” -teoksen kaikille avoin julkaisutilaisuus pidetään Turun kaupunginkirjaston Studiossa keskiviikkona 15.2. alkaen kello 17.30. Tilaisuudessa nykypäivän Intiasta keskustelevat Helsingin yliopiston Etelä-Aasian tutkimuksen yliopistonlehtori Mikko Autere ja väitöskirjatutkija Hanna Mannila sekä Tampereen rauhan ja konfliktintutkimuskeskukselta eläköitynyt Jyrki Käkönen.

Intia on saamassa keskeisen roolin maailmanpolitiikassa ja -taloudessa. Maa nousi viime vuonna bruttokansantuotteella mitattuna maailman viidenneksi suurimmaksi taloudeksi ohittaen talouden koossaan entisen siirtomaavaltansa Iso-Britannian. Intian arvioidaan pian olevan väestöltään maailman suurin valtio.

Kolme teoksen Etelä-Aasian yhteiskunta, kulttuuri ja politiikka kirjoittaa pohtii jjulkaisutilaisuudessa, miten Intia pyrkii vakiinnuttamaan asemansa maailmassa, jonka poliittinen, taloudellinen ja kulttuurinen keskus ei enää sijaitse itsestään selvästi Yhdysvalloissa ja Länsi-Euroopassa. Lisäksi kirjoittajat keskustelevat siitä, miten Intia kohtaa muutosten pyörteissä yhteiskuntansa moninaisuuden – maassa puhutaan yli sataa eri kieltä ja harjoitetaan kaikkia suuria maailmanuskontoja. Alueella asuvat ihmiset ovat jakautuneet lukemattomiin kasteihin ja yhteiskuntaluokkiin.

– Median kautta Intiasta ja Etelä-Aasiasta välittyy hajanainen kuva, eikä alueesta ole aiemmin julkaistu suomenkielistä kattavaa perusteosta. Nyt julkaistu teos antaa työkaluja ymmärtää Intian sekä Pakistanin ja Bangladeshin yhteiskuntaa, taloutta, kulttuuria ja politiikkaa, keskustelua ohjaava yliopistonlehtori Outi Luova Turun yliopiston Itä-Aasian tutkimus- ja koulutuskeskuksesta sanoo.

Luovan luotsaama Yliopistojen Aasia-verkosto koordinoi kirjan julkaisun, koska se tarvitsi suomenkielisen perusteoksen Etelä-Aasiaa-käsittelevälle kurssilleen. Johdatus Etelä-Aasiaan -kurssi on nyt verkossa avoinna kaikille kiinnostuneille.

Kirjaa voi ostaa tilaisuudessa alennushintaan 15 euroa. Maksu tapahtuu netin kautta UTUshopissa.

Luotu 08.02.2023 | Muokattu 08.02.2023