Eurooppa-foorumin anti kootaan tulevaisuuskonferenssin käyttöön

27.08.2021

Turun yliopiston eduskuntatutkimuksen keskus sekä Eurooppa-foorumi kokoavat neljättä kertaa järjestetyn tapahtuman annin Euroopan tulevaisuuskonferenssin käyttöön. Tulevaisuuskonferenssi on Euroopan parlamentin, neuvoston ja komission yhteinen hanke, jonka avulla ne haluavat kuulla kansalaisia ja antaa kansalaisille puheenvuoron Euroopan tulevaisuudesta käytävässä keskustelussa.

– Eurooppa-foorumissa esitetyt näkemykset kootaan Eurooppa-foorumin ja Eduskuntatutkimuksen keskuksen toimesta tehtävään yhteenvetoarviointiin, ja sitä kautta Euroopan tulevaisuuskonferenssin raportteihin, Eurooppa-foorumi Turussa ry:n puheenjohtaja, Turun yliopiston työelämäprofessori Anders Blom totesi tapahtuman päätössanoissa.

Blomin mukaan Eurooppa-foorumi on yksi merkittävimmistä Suomessa järjestettävistä tilaisuuksista Euroopan tulevaisuuskonferenssissa.

Neuvosto, Euroopan parlamentti ja Euroopan komissio ovat sitoutuneet kuuntelemaan eurooppalaisia ja noudattamaan tulevaisuuskonferenssin suosituksia toimivaltansa puitteissa. Konferenssin on kevääseen 2022 mennessä määrä esittää johtopäätöksensä ja antaa ohjeita Euroopan tulevaisuutta varten.

Blomin mukaan neljättä kertaa järjestetty foorumi osoitti olevansa eteenpäinkatsova, laadukas ja ainutlaatuinen tapahtuma. Tapahtuma huipentui perjantain politiikkapäivään, jossa joukko politiikan keskeisiä pääministeristä alkaen keskustelivat Suomen ja Euroopan tulevaisuuden kannalta olennaisista kysymyksistä. Tänä vuonna tapahtumassa oli mukana aiempaa enemmän myös EU-valtojen, Britannian ja Yhdysvaltojen edustajia.

Erityisen iloinen Blom oli siitä, että Eurooppa-foorumi on tavoittanut opiskelijoita.

– Asiat tuntuvat nyt olevan menossa siihen suuntaan, että Eurooppa puhuttelee nuoria ihmisiä, Blom totesi.

Koronaturvallisuuden vuoksi fyysistä osallistumista tapahtumaan jouduttiin rajoittamaan, mutta silti noin 600 henkilöä osallistui tapahtumaan paikan päällä. Verkon yli tapahtumaa seurasi 2 700 yksittäistä katsojaa.

– Me pystyimme yli kaksinkertaistamaan oneline-osallistujien määrän. Meillä on siis kasvava joukko henkilöitä, jotka ovat kiinnostuneet teemoistamme, Blom totesi.

Saatesanoin ”mitä suurimmalla todennäköisyydellä” Blom lupasi, että Eurooppa-foorumi järjestetään myös ensi vuonna elokuun viimeisellä kokonaisella viikolla.

– Valmistelut sitä varten ovat jo käynnissä, Blom totesi.

Luotu 27.08.2021 | Muokattu 27.08.2021