InFLAMES Corporate Corner: diagnostiikkaa kehitetään yhdessä yritysten kanssa

10.06.2022

– InFLAMES-lippulaivan keskeisiä tavoitteita on kehittää uusia diagnostisia menetelmiä sairauksien toteamiseen ja hoitamiseen. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi tarvitsemme yritysyhteistyötä. Mitä yliopistossa ja yrityksissä jo tehdään asian eteen ja mitä sujuva yhteistyö edellyttää meiltä sekä diagnostiikka-alan yrityksiltä, on seuraavan InFLAMES Corporate Cornerin teema, kertoo InFLAMESin projektipäällikkö Kaisa Hakkila.

Hakkila muistuttaa, että Turun seudun diagnostiikka-alan yrityksistä ja työntekijöistä monilla on yliopistotausta. Tilaa ja mahdollisuuksia uusille alan yrityksille ja yliopistoyhteistyölle on silti runsaasti. Jotta yliopistossa tehtävät keksinnöt päätyisivät markkinoille ja potilaskäyttöön, akatemiassa pitää ymmärtää, mitä yritykset odottavat ja yritysten pitäisi tietää, mitä yliopistoilla on tarjottavana. Corporate Corner pyrkii lisäämään tätä molemminpuolista ymmärrystä, Hakkila kiteyttää.

Kesäkuun 17. päivänä järjestettävässä tilaisuudessa kuullaan PerkinElmerin, Kaivogen-Uniogenin ja ArcDia Internationalin edustajia. PerkinElmerin tieteellinen johtaja Mikko Sairanen toivoo tilaisuudelta vilkasta osanottoa ja päivitystä siihen, mitä yliopistolla tutkitaan. PerkinElmer on tehnyt turkulaisten tutkijoiden kanssa yhteistyötä diagnostiikkapainotteisesti, mutta Sairanen aikoo avata esityksessään näkymiä myös maailmanlaajuiseen toimintaan ja yrityksensä portfolioon. Siinä edustettuina ovat muun muassa immunologian työkalut sekä solu- ja geeniteknologia. Yhteistyön synnyttämiseen Sairasella on hyvin maanläheinen neuvo.

– Otetaan yhteyttä meidän tuotekehityspuolelle eli puhelin käteen, siitä se yleensä lähtee.

InFLAMES-tutkijoista Corporate Cornerissa on mukana muun muassa dosentti Janne Leivo Bioteknologian laitoksen biotekniikan osastolta.

– Olemme osastollamme kehittäneet uusia menetelmiä syövän havaitsemiseen. Useimmat syövän merkkiaineet ovat proteiineja, joihin kiinnittyneet sokerirakenteet muuntuvat jo syövän varhaisessa vaiheessa. Näiden sokerirakenteiden hyödyntäminen syövän varhaisdiagnostiikassa on johtanut uusien määritysaihioiden kehittämiseen. Selvitämme parhaillaan InFLAMES-ekosysteemin puitteissa niiden kaupallista potentiaalia ja toimivuutta potilaskäytössä, Leivo kertoo.

Leivo pitää Corporate Corneria erinomaisena tilaisuutena keskustella yhdessä yritysten kanssa, miten yhteistyöprojekteja saataisiin sujuvasti käyntiin ja tavalla, jossa molemmat osapuolet hyötyvät hankkeesta.

Bioteknologian laitoksen professori Urpo Lamminmäki puhuu Corporate Cornerissa tekniikoista, joilla mahdollistetaan in vitro eli elävän organismin ulkopuolella esimerkiksi verinäytteestä tapahtuva diagnostiikka. Lamminmäki sanoo, että Turun biotekniikan osasto on maailman mittakaavassakin harvinainen in vitro-diagnostiikkaan keskittynyt yksikkö.

– Olemme myös menestyneet siten hyvin, että meillä perustettu uusia yrityksiä ja tuloksia on pystytty kaupallistamaan niiden, mutta myös muiden toimijoiden kautta, Lamminmäki toteaa.
Yritysyhteistyö ei siis ole yksikössä uusia asia.

– Se on kyllä tuttua, mutta toivoisimme, että voisimme tehdä vielä enemmän laajoja yhteistyöprojekteja pienimuotoisten hankkeiden lisäksi, Lamminmäki sanoo.

Luotu 10.06.2022 | Muokattu 10.06.2022