Jenny ja Antti Wihurin rahastolta merkittävä rahoitus fysiikan tutkimukseen ja merenkulkualan professuuriin

09.10.2017

Jenny ja Antti Wihurin rahasto myönsi 170 000 euron apurahan Turun yliopiston Wihurin fysiikantutkimuslaboratoriolle ja 120 000 euron apurahan merenkulun logististen järjestelmien professuuriin, joka sijoittuu Turun yliopiston Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskukseen.

​Jenny ja Antti Wihurin rahasto jakoi 9.10.2017 apurahoina 75-vuotisen historiansa suurimman summan, 12 miljoonaa euroa, josta tieteen osuus oli 55 %, taiteen 22 % ja muun yhteiskunnallisen toiminnan 23 %.

Turun yliopiston Wihurin fysiikantutkimuslaboratoriolle myönnettiin 170 000 euron apuraha matalien lämpötilojen perustutkimukseen ja siihen liittyvään jatko-opiskelijoiden ja opiskelijoiden koulutukseen.

Turun yliopiston Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksessa (MKK) tehdään merenkulun logististen järjestelmien tutkimusta Kotkassa toimivan Meriturvallisuuden ja -liikenteen tutkimuskeskuksen Merikotkan puitteissa. Wihurin rahaston myöntämä 120 000 euron suuruinen rahoitus antaa mahdollisuuden jatkaa MKK:n merenkulun logististen järjestelmien professuuria vuoden 2021 loppuun sakka. Vuodesta 2006 toiminut professuuri keskittyy merenkulkualan johtamisjärjestelmiin, meriliikenteen ja lastivirtojen analysointiin Suomenlahdella sekä satamasidonnaisiin toimintoihin ja tietovirtoihin.

Konferenssijärjestelyihin rahoitusta saivat Turun yliopiston yhteydessä toimiva Centre for the Study of Christian Cultures sekä Pan-Eurooppa Instituutti.

Lisäksi apurahoja saivat lukuisat Turun yliopiston tohtorikoulutettavat ja varttuneemmat tutkijat.

>> Jenny ja Antti Wihurin rahasto

Kuva: Caro Lini