Jetro Tuularin johtamalle lihavuusepidemian hallintaan liittyvälle hankkeelle rahoitusta Emil Aaltosen Säätiöltä

19.11.2021

Emil Aaltosen Säätiön hallitus on myöntänyt kymmenen 200 000 euron projektiapurahaa eri tieteenaloille. Turun yliopistosta apurahan sai kollegiumtutkija Jetro Tuulari lihavuusepidemian hallintaan liittyvälle tutkimushankkeelle.

Kaksivaiheisen hakuprosessin ensimmäisellä kierroksella säätiölle toimitettiin 342 hakemusta, joista valittiin toiselle hakukierrokselle 24 hakemusta.

Turun yliopistosta apurahan sai lääketieteellisen tiedekunnan kliinisen laitoksen dosentti, kollegiumtutkija Jetro Tuulari hankkeelle, jossa tutkitaan lihavuusepidemian hallintaa kehittyvien aivojen verkostomallinnuksen ja väestöneurotieteen avulla.

Lihavuus ja ylipainoisten määrän lisääntyminen on kansainvälisesti merkittävä terveydenhuollon haaste. Suomessa aikuisväestöstä ylipainoisia on 63 prosenttia naisista ja 72 prosenttia miehistä.

Hankekuvauksen mukaan aivot säätelevät ruokahalua ja syömiskäyttäytymistä ja nuoret ovat aikuisiän lihavuuden ennaltaehkäisyn osalta tärkeä tutkimuksen kohde.

Hankkeen tavoitteena on tunnistaa lihavuuden aivotason riski -ja resilienssitekijöitä sekä siten tunnistaa potentiaalisia hoitokohteita tulevia tutkimuksia varten. Tutkimuksessa hyödynnetään Yhdysvalloissa kerättyä ABCD-tutkimuksen big dataa, monitieteellisiä väestöneurotieteen menetelmiä ja huippumoderneja aivojen toiminnallisten verkostojen mallinnustekniikoita.

Emil Aaltosen Säätiö myöntää apurahoja tieteelliseen tutkimustyöhön kaikille tieteenaloille ja jakaa apurahoja vuosittain yli 6 miljoonaa euroa, josta yli neljä miljoonaa euroa myönnetään henkilökohtaisina apurahoina tutkimustyön tekemiseen väitöskirjatyöntekijöille ja post doc -tutkijoille. Tämän lisäksi säätiö myöntää kolmivuotisia projektiapurahoja tutkimusryhmille.

Luotu 19.11.2021 | Muokattu 19.11.2021