Joppa ”dracula” ja Scytodes kumonga – tieteelle uudet eläinlajit ovat kuin tosielämän Halloween-hahmoja

31.10.2022

Tänään maanantaina juhlitaan eri puolilla maailmaa Halloweenia. Suomessa keppostelu keskittyi viikonloppuun, mutta varsinaisen aattopäivän kunniaksi biodiversiteettiyksikön tutkijat esittelevät esimerkkejä tosielämän Halloween-hahmoista, joita tutkitaan Turun yliopistossa.

Turun yliopiston biodiversiteettiyksikön tutkijat ovat erikoistuneet tuntemattoman monimuotoisuuden tutkimukseen ja nimeävät vuosittain kymmeniä eliölajeja eri puolilta maapalloa. Suuri osa lajeista löytyy yksikön omien kenttätutkimusten kautta. Tutkimusten aikana on löytynyt toinen toistaan jännittävämpiä eläinlajeja, jotka ovat paitsi kauniita myös elintavoiltaan kiehtovia.

– Monilla löytämillämme eläinlajeilla on morfologisia rakenteita, jotka tuovat mieleen satuhahmot. Tuntomerkit toimivat usein innoittajina lajien tieteellisille nimille. Esimerkiksi kuluvana syksynä löysimme Perun Amazoniasta kerätyistä hyönteisnäytteistä keltamustan pistiäisen, joka kuuluu trooppiseen Joppa-sukuun. Sen suukilven molemmissa laidoissa on terävät piikit, jotka muistuttavat Draculan kulmahampaita. Todennäköisesti tieteelle tuntemattoman lajin tutkimukset ovat vielä kesken yhdessä yhdysvaltaisen kollegamme Brandon Claridgen kanssa, mutta työnimenä sillä on jo Joppa ”dracula”, biodiversiteettitutkimuksen professori Ilari E. Sääksjärvi ja yliopistotutkija Kari Kaunisto kertovat.

Perun Amazoniasta löytyneen Joppa-sukuun kuuluvan suurikokoisen pistiäisen tutkimus on vielä kesken Turun yliopiston biodiversiteettiyksikössä. Laji on todennäköisesti tieteelle tuntematon. Lajin työnimi on Joppa ”dracula”.

Kuvaaja/Tekijä

Kari Kaunisto, Turun yliopisto

Erikoisten tuntomerkkien lisäksi eläinlajit ovat usein kiehtovia elintavoiltaan.

– Hyvänä esimerkkinä toimii Scytodes kumonga -hämähäkki, jonka kuvasin tieteelle pari vuotta sitten. Se kuuluu sylkijähämähäkkien heimoon Scytodidae, jonka lajit pystyvät ”ampumaan” lamauttavaa seittiä saaliseläimen päälle, väitöskirjatutkija Alireza Zamani kertoo.

Scytodes kumonga -hämähäkki kuvattiin tieteelle Turun yliopiston biodiversiteettiyksikössä vuonna 2020. Lajista tekee mielenkiintoisen sen kyky ”ampua” myrkyllistä seittiä saaliseläimen päälle.

Kuvaaja/Tekijä

Alireza Zamani, Turun yliopisto

Suuri osa eliölajeista on vielä löytymättä. Lajistotutkimus on tärkeää, sillä luontokato etenee nopeasti. Arvioiden mukaan jopa miljoonaa eliölajia uhkaa sukupuutto seuraavien vuosikymmenten aikana. Eliölajien ja niiden elintapojen tunteminen on tärkeää lajien tehokkaan suojelun kannalta.

Luotu 31.10.2022 | Muokattu 31.10.2022