Kansainvälinen neuvottelukunta kokoontui ensimmäisen kerran

14.12.2022

Turun yliopisto asetti kansainvälisen neuvottelukunnan (International Advisory Board) aiemmin tänä vuonna. Neuvottelukunnan toimikausi alkoi 1.8.2022 ja se päättyy 31.12.2023.

Kuvassa vararehtori Piia Björn (Turun yliopisto), vararehtori Stephan Schröder (Kölnin yliopisto), professori Eva Åkesson (Lundin yliopisto), rehtori Jukka Kola (Turun yliopisto), vararehtori Kalle-Antti Suominen (Turun yliopisto) ja vararehtori Mika Hannula (Turun yliopisto). Kuvassa taustalla etäyhteydellä kokoukseen osallistuneet vararehtori Ludovic Thilly (Poitiersin yliopisto) ja rehtori Yves Flückiger (Geneven yliopisto).

Kuvaaja/Tekijä

Suvi Harvisalo

Kansainvälinen neuvottelukunta toimii yliopiston johdon strategisena keskustelukumppanina ja sparraajana. Tavoitteena on, että neuvottelukunta käy yliopiston johdon kanssa keskustelua, tarjoaa neuvoja ja erityisesti kansainvälisiä näkökulmia yliopiston tutkimuksen ja koulutuksen sekä yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen ja vaikuttavuuden kehittämiseen.

Neuvottelukunta kokoontui Turussa 16.11.2022. Ensimmäisessä kokouksessa perehdyttiin Turun yliopiston tutkimukseen ja neuvottelukunnan jäsenet tutustuivat Turun yliopistoon ja toisiinsa.

Professori Eva Åkesson (Lundin yliopisto) toimii neuvottelukunnan puheenjohtajana.

– Ensimmäisessä kokouksessamme meille tarjottiin erinomainen yleiskuva suomalaisesta koulutusjärjestelmästä sekä Turun yliopistosta. Oli myös tärkeää, että saimme tilaisuuden tutustua toisiimme. Päivä oli kaikkineen erittäin antoisa. Ensimmäinen kokous osoitti, että nämä kokoukset ovat hedelmällisiä oppimiskokemuksia meille kaikille. Emme ole vain opettamassa vaan myös yhteisesti oppimassa, Åkesson sanoo.

Kansainvälisyyden vahvistaminen kaikissa yliopiston perustoiminnoissamme on neuvottelukunnan työskentelyn keskeinen tavoite.

– Neuvottelukunta kriittisinä ystävinämme tukee erityisesti tätä päämäärää. Keskustelimme ensimmäisessä kokouksessa muun muassa keinoista kasvattaa kansainvälistä tutkimusrahoitusta, saada houkuteltua kansainvälisiä lahjakkuuksia tiedeyhteisöömme – ja myös jäämään tänne.  Monitieteisyys ja temaattiset kokonaisuudet olivat myös agendalla, rehtori Jukka Kola kertoo.

– Seuraavassa kokouksessa jatkamme koulutuksen ja opetuksen teemoilla, jolloin tulemme kutsumaan myös opiskelijoita tapaamaan neuvottelukunnan jäseniä. Ensi syksynä keskitymme yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen ja vaikuttavuuden toimintoihin, Kola jatkaa.

Kansainvälisen neuvottelukunnan kokoonpano

• Professor Eva Åkesson, University of Lund, puheenjohtaja
  • Professor Simone Buitendijk, Vice-Chancellor (President), University of Leeds
  • Professor Yves Flückiger, Rector, University of Geneva
  • Professor Alice Gast, President, Imperial College London (alkaen 1.1.2023)
  • Professor Stephan Schröder, Vice Rector, University of Cologne
  • Professor Ludovic Thilly, Executive Vice-Rector, University of Poitiers

Neuvottelukunnan valmistelijoina toimivat Turun yliopiston yhteiskuntasuhdejohtaja Leena Wahlfors ja kansainvälisten asioiden päällikkö Irinja Paakkanen.

Luotu 14.12.2022 | Muokattu 16.12.2022